Problem med snäcka.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rudde
    • February 2008
    • 17

    Problem med snäcka.

    Jag har lite problem med en snäcka (se bild). Det började med att jag hittade den liggande på "rygg" vid några tillfällen, precis som om den tappat greppet om glaset. Brukade dock alltid vända den och den verkade till synes pigg efteråt.

    Problemet är att den nu inte har rört sig ett skvatt de senaste 2 dygnen.
    Har luktat på den, och den luktar inte illa, men verkar inte heller röra sig när man sätter fingret vid öppningen.

    Kan den vara död tro?
    Vill ju inte gärna kasta den om den nu bara känner för att vila några dagar.

  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    #2
    De där snäckorna är lite knepiga, de äter bara alger och brukar därmed inte överleva särskilt länge i akvarium. Om du sätter fingret vid öppningen och den redan är indragen i sitt skal så lär den inte röra sig, den kommer ju inte krypa ut av beröring precis. Har själv varit med om att mina har legat på rygg i akvariet, misstänker att det är malarna som har vält omkull dem. Har du andra fiskar/snäckor som kan äta upp den om den är död? För i så fall är det ju inte så farligt om den ligger kvar. Om akvariet är litet eller du inte har så många andra djur i det kanske du kan ta lite vatten i en skål/bägare och lägga snäckan där så länge?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

    Kommentar

    • Rudde
      • February 2008
      • 17

      #3
      Jag hade den först i ett litet 30-litersakvarium som jag hade några yngel i, så det vete fan om problemet är att den inte fick tillräckligt med mat där och därmed svalt ihjäl.
      Efter att den låg på rygg sista gången flyttade jag över den till mitt stora med ett 30-tal fiskar och sannolikt tillräckligt med föda, och den har nu legat kvar på samma punkt sedan igår eftermiddag.
      Jag ger den gärna lite tid, men samtidigt vill man ju inte att den ligger där och ruttnar.

      Riktigt tråkigt om den strukit med. De är ju ganska fina att se på och jag har bara haft den ett par veckor.

      Kommentar

      Arbetssätt...