Räk-kar i skola?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    Räk-kar i skola?

    Funderar eventuellt på att införskaffa ett räk-kar till jobbet (en högstadieskola) och blanda in elever i det hela. Någon som har erfarenhet av elev-akvarium? Bra eller dåligt?
    Den som har flest saker när han dör vinner!
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    #2
    Jag tror att det kan bli bra. Alla vill hjälpa till och du får göra ett schema för mattider. Fast nu så är det tonåringar du pratar om. Tänkte mest på låg och mellanstadiet.

    Kommentar

    • EvaPeva
      • May 2007
      • 765

      #3
      Kan säga att på en högstadieskola här i närheten hade dom ett kar på 1000l med malawi i, det fick dom sälja för eleverna gick & hällde i parfym, slängde ciggfimpar, tömde sina tändare på gas, spottade & till & med kräktes & kissade i det. Ungdomar kan tyvärr vara riktigt elaka! Men kanske funkar det bättre med ett mindre. & dessutom så vet man ju inte om man inte prövar först. :-)

      Mvh Eva

      Kommentar

      • danneregner
        • October 2006
        • 1347

        #4
        biologist sett så skulle nog räkorna inte ha nått imot att man kissa i deras kar
        Diskus

        Kommentar

        • Lilibet
          • June 2007
          • 346

          #5
          Tack för era svar. Det är bra att få del av andras erfarenheter.
          Nu var ju inte min tanke ett 1000liters, utan ett litet räk-kar med kanske ansvariga elever inne i ett klassrum. Och vad gäller skillnad mellan, låg/mellan och högstadieelever så krävs det nog likadana turlistor på högstadiet...
          Fler som har erfarenhet av akvarier i skolan?
          Den som har flest saker när han dör vinner!

          Kommentar

          • Härja
            • March 2007
            • 298

            #6
            Det beror väll på vad de är för skola. Om det är många elever/klasser på skolan så kommer ju många va framme å peta å fjanta sig bara för att... Om det är en mindre skola och du känner eleverna och kan lita på de, så är det nog ett roligare projekt för alla, än om att en elev i varje klass är där och ser efter en gång i veckan när de är i salen...
            www.nittionio.com
            mina egna fotografier

            Kommentar

            • danneregner
              • October 2006
              • 1347

              #7
              min förra skola hade 3 akvarium. skötseln va ju sådär i början men sen flyttade dom ett 400l från källarntill bamba och jag hjälpte till lite med fiskval och så. va ju sista året jag gick där då. men när jag gick där va de fint.
              Diskus

              Kommentar

              • Leonard
                • January 2006
                • 2352

                #8
                Jag hade hand om ett 54l akvarium i skolan, då gick jag i årskurs 9.
                Det var ju ingen som förstörde någonting, men sådant skulle nog mycket troligt kunna förekomma på andra skolor kan jag tänka mig....
                Akvariumet fungerade bra och det finns kvar ännu vad jag vet
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                Kommentar

                • Lilibet
                  • June 2007
                  • 346

                  #9
                  Ursprungligen postat av Leonard
                  Jag hade hand om ett 54l akvarium i skolan, då gick jag i årskurs 9.
                  Det var ju ingen som förstörde någonting, men sådant skulle nog mycket troligt kunna förekomma på andra skolor kan jag tänka mig....
                  Akvariumet fungerade bra och det finns kvar ännu vad jag vet
                  Kul och intressant. Hur kom det sig att du hade hand om akvariet?
                  Den som har flest saker när han dör vinner!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...