För tidigt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olfi
    • January 2007
    • 174

    För tidigt??

    För ca en månad sedan startade jag upp mitt nyaste akvarium. Har bestämt mig för att ha några räkor i detta, mina första räkor någonsin dvs. Blir antingen Chrystal red eller Amano.. Eller både och. (Det är de två sorter som de oftast har inne på den akvariebutik jag oftast går till)

    Men vad jag undrar över är om det är för tidigt att införskaffa några nu? Är de känsliga, så att jag måste vänta?

    Hoppas på svar från några räkexperter!!
  • Olfi
    • January 2007
    • 174

    #2
    Nån som vet?

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      Testa.
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Har du haft i nån fisk eller något som har bajsat in karet under tiden?
        Jag brukar låta ett nytt kar vara igång en månad, med fisk eller snäckor i, innan jag släpper i några räkor.
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          Jag la i 8 st amano i mitt kar, dock hade pumpen och gruset vart i kar innan men dom bakterierna borde ha vart döda. jag la i dessa efter 1 vecka max. alla lever idag typ 1 år senare
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • DjRoman
            • December 2007
            • 242

            #6
            Samma som patriksg. Mitt kar var nystartat och hadevarit igång med pump och grus max en vecka. Mina Crystal Red flyttade in samtidigt som ett gäng Neontetror och alla lever fint idag, ca 4 månader senare.

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #7
              Jag tror egentligen att räkor är det bästa att ha i till en början, bättre än fisk eftersom fiskar oftast skitar ner betydligt mycket mer. Räkor sitter dessutom och städar/filtrerar så gott som hela dygnet. Har du fiskar i nu så skulle jag hålla supernoga koll på nitriten nu i början eftersom räkor är väldigt känslig för dålig vattenkvalitet.

              Crystal Red tycker jag var ett bra val, då får du också räklingar utan att strula med bräckvatten osv.

              Lycka till!
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • Olfi
                • January 2007
                • 174

                #8
                Det har bara varit ett par tetror i karet... Ska fundera på det. Åker nämligen till akvariebutiken idag för att köpa några växter Spännande om jag ska köra på några räkor också

                Kommentar

                • Radioaktiva Räkor
                  • May 2007
                  • 1760

                  #9
                  Vårt första räkkar turbostartade jag på en vecka med fungerande bakteriekultur ur ett annat kar, inga dödsfall och superstabila vattenvärden

                  Så en månad är garanterat marinerat nog.

                  //C
                  With a licence to krill!
                  Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                  Kommentar

                  • Olfi
                    • January 2007
                    • 174

                    #10
                    Nu har jag fått mina räkor, köpte tre stycken crystal reds igår! Dom försvann bland alla växter direkt, men idag har de vågat sig ut och är lite för våghalsiga för sin egen del, med tanke på mina baota-sorgmanteltetror. Dock så har jag nu upptäckt en snigel i karet också, ca 1cm stor. Ja, jag vet, de är nyttodjur men jag vill inte ha någon snigelinvasion!! Kan det bli på det viset?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...