Skillnader på snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas_
    • January 2008
    • 38

    Skillnader på snäckor?

    Hej!

    Jag är sugen på att skaffa snäckor, och har då tänkt beställa från snailshop.co.uk

    Jag ser att många här har "Posthorn" snäckor, men deras kallas "Ramshorn".
    Är det samma art eller är det något som skiljer dom åt?

    Jag tänkte köpa några Ramshorn och några äppelsnäckor i olika färger, och låta dom bo med körsbärsräkor, CR, BC och Amanoräkor, kommer det fungera fint?
  • Öronräv
    • March 2007
    • 754

    #2
    Det är samma art, Ramshorn är bara det engelska handelsnamnet (Ram = bagge)

    Både posthorn och äpplen funkar bra med samtliga räkor
    There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

    http://oeronraev.bilddagboken.se/

    Kommentar

    • Niclas_
      • January 2008
      • 38

      #3
      Då får jag tacka så mycket!

      Jag hoppar in med en till fråga :P

      En av mina körsbärsräkor har blivit helt överaktiv, jag ser den där vita fläcken i nacken.
      Är den pågång med nå snusk nu eller?

      Kommentar

      • fairing
        • October 2003
        • 574

        #4
        post horn finns det nog flera som har här i sverige eller här på forumet,kolla först om du hittar här hemma för jag har hört flera som inte har fått sina snäckor från england och flera har har vart döa när dom har fått hem dom,det är en bit att resa.
        www.akvarietorget.se

        Kommentar

        • Niclas_
          • January 2008
          • 38

          #5
          Aha, låter lite tråkigt att få hem någon döing.

          Anledningen att jag ville beställa där, är att dom har så många olika färger, så smidigt att beställa allt på en och samma gång på samma ställe.

          Eller finns det kanske något ställe i sverige som säljer?
          Någon privat uppfödare eller något?

          Jag har ju sett någon enstaka snäcka på annons, dock mest gula och bruna tråkisar.

          Kommentar

          • Mona
            • October 2002
            • 840

            #6
            Jag beställde därifrån och tyckte att det var jättesmidigt. En äppelsnäcka (av totalt 17) tacklade av och dog dagen efter.

            Om du ska beställa deras red ramshorn så vill jag bara påpeka att de är INTE så ceriserosa som de ser ut på bilderna, de är mer rödbruna och jättefina ändå. Alla snäckorna i övrigt har väldigt fina skal och verkar må bra. Jag köpte > 1 inch, men en del av de jag fick var nog över 2½ cm över skalet ändå.

            Jag beställde dem på en lördag, de skickades på måndagen en vecka senare och var sedan framme på onsdag/torsdag samma vecka. Så just då hade de aningens längre leverenstid än vad de anger.

            Ps. Jag fick dessutom med ytterligare 5+ snigelbebisar som jag upptäckte i akvariet några dagar senare. Ds
            Senast redigerad av Mona; 03 March 2008, 12:53.
            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #7
              Hej.
              Dom har jttefina snäckor där. Men om du ska ha röda eller rosa så finns det garanterat att få köpa från nån på plantswap. Det gjorde jag & dom är jättevackra!

              Mvh Eva

              Kommentar

              Arbetssätt...