Japonica på smällen :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drstein
    • May 2007
    • 5

    Japonica på smällen :)

    Jag hade 6 Japonica räkor från början 3 hoppade ur akvariet å torkade ut, jag köpte 3 nya då åt min öronål upp alla utom 2.

    Nu visade det sig att dessa två trivs väldigt bra för att en dag efter jag sänkt min temperatur från 26 till 24 grader går min hona runt med en herrans massa romkorn under buken.

    Var inne å läste på arbeskrivningen att det var rätt krångligt att ta hand om larverna (räkynglen) då de skulle födas upp i bräckt vatten för att sedan ju längre tiden gick avvänjas till ett mindre salthaltigt vatten.

    Det vattnet jag har redan idag är det en okänd % salt i, dock inte allt för mycket, frågan är om jag behöver krångla för uppfödningen, några tips?

    Frågan är dock om jag får behålla några larver senare, jag har 4 botior och ett par silver molly bl.a.....

    Tacksam för svar.
    Senast redigerad av Drstein; 29 February 2008, 00:00.
  • Jessa
    • September 2003
    • 454

    #2
    Här en länk som är bra.

    Kommentar

    • Drstein
      • May 2007
      • 5

      #3
      tack för länken mycket intressant läsning.

      Kommentar

      • Wunder
        • September 2007
        • 315

        #4
        Gör ett försök! Vore kul att läsa om någon här på forumet som lyckats föda upp skaldjur med primitiv fortplantning.
        Jag har inte försökt än, men så svårt bör det inte vara:
        1, Flytta den rombärande räkan till en hink eller liknande där du har full koll på vattenvolymen (tänk på att akvarier ofta anger totalvolym och inte vattenvolym).
        2, När rommen kläckts tar du bort honan. Vänta 1 dag, sedan häller du i så mycket salt som behövs för att komma upp i 3-3,5%.
        3, Mata larverna så de växer.
        4, När de genomgått det sista larvstadiet och övergått från frisimmande till gående så flyttar du över dem i sötvatten.
        5, Klart!

        Om jag minns allt korrekt, d.v.s.

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Jag har för mig att ett av problemen är vad de små amanoräklingarna ska kunna äta när de är nykläckta.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          Arbetssätt...