Kalk hos räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    Kalk hos räkor?

    Hej.

    Nånstans i mitt bakhuvud surrar det att jag hört eller läst nånstans att räkor ska ha kalk i vattnet. Stämmer det eller e det nåt galet som satt sig i mitt huvud?

    Mvh Eva
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Alla vattendjur med nån slag skal på kroppen behöver kalk för att bygga upp det eller att det ska bli starkare tex när dem ömsar bla, detta är som jag har hört med det verkar vettigt enligt mig.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Ursprungligen postat av stene
      Alla vattendjur med nån slag skal på kroppen behöver kalk för att bygga upp det eller att det ska bli starkare tex när dem ömsar bla, detta är som jag har hört med det verkar vettigt enligt mig.
      Nej, det är inte alls vad vi har hört. Vi har hört kemiska förklaringar tills det snurrar i skallen och vi får gåshud på hela kroppen och desperat frågar om någon kan översätta!!!!

      Nej, men visst var det kinin eller vad det nu hette de skulle ha. Jag fick iaf ett jättebra, sunt, vettigt tips som jag tog fasta på. Att mata räkorna med smådjur som har skal. Då får räkorna i sig de ämnen de behöver. Alltså cyklops, artemia eller räkskal t om. Mina får fryst cyklops eller artemia 2-3 gånger i veckan...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av Katharina
        Nej, det är inte alls vad vi har hört. Vi har hört kemiska förklaringar tills det snurrar i skallen och vi får gåshud på hela kroppen och desperat frågar om någon kan översätta!!!!

        Nej, men visst var det kinin eller vad det nu hette de skulle ha. Jag fick iaf ett jättebra, sunt, vettigt tips som jag tog fasta på. Att mata räkorna med smådjur som har skal. Då får räkorna i sig de ämnen de behöver. Alltså cyklops, artemia eller räkskal t om. Mina får fryst cyklops eller artemia 2-3 gånger i veckan...
        Och det innehåller kalk eller??som sen räkan får i sig på ett annat vis
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • EvaPeva
          • May 2007
          • 765

          #5
          okej, vad bra.
          Då har jag iaf inte varit helt ute & cyklat. :-)

          Jag varierar maten, torrt räkfoder fr Peter Haack, cyclops, artemia & ett annat torrt foder i fom av tabletter & då verkar ju det bra.

          Tack för svar!

          Mvh Eva

          Kommentar

          • Mamma Mia
            • December 2004
            • 2504

            #6
            KITIN är räkornas skal byggt av....
            Always look at the bright side of life

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #7
              Kalk behöver snäckor, kräftor och krabbor med hårda skal. Räkors skal är uppbyggda av proteiner(kitin och skelerotin). Så för skalets uppbyggnad behöver inte de kalk. Sen kanske det kan vara bra av andra anledningar för vissa sorter, men det är ju en annan sak.

              De får i sig de viktiga proteinerna vid utfodring med artemia bla, men även om man lämnar kvar de ömsade skalen så de då äter upp.

              Kommentar

              • Öronräv
                • March 2007
                • 754

                #8
                De behöver inte kalk för att bygga upp skalet som snäckor behöver, räkskal är inte kalciumbaserade utan består av kitin.
                När kitinet härdas efter skalömsning behövs dock kalcium att binda till sklerotinet i skalen, så lite kalcium behövs, men man brukar inte behöva tillsätta några stora mängder.
                För mycket kalcium i vattnet kan dock leda till att skalen härdas för snabbt och räkan fastnar i det gamla skalet.

                Bara man låter de ömsade skalen ligga kvar i karet, och varierar maten som du säger, som brukar de få i sig allt de behöver. Artemia och cyclops har dessutom samma sorts skal som räkorna så där får de i sig alla beståndsdelar för skalen
                There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

                http://oeronraev.bilddagboken.se/

                Kommentar

                • Öronräv
                  • March 2007
                  • 754

                  #9
                  Ursprungligen postat av Eurydike
                  Kalk behöver snäckor, kräftor och krabbor med hårda skal.
                  Kräftor och krabbors skal är också kitinbaserade, de behöver antagligen Mer kalk än räkor till härdningen då de har "mer" skal men inte till uppbyggnad av skalet
                  There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

                  http://oeronraev.bilddagboken.se/

                  Kommentar

                  • Eurydike
                    • September 2004
                    • 931

                    #10
                    Ursprungligen postat av Öronräv
                    Kräftor och krabbors skal är också kitinbaserade, de behöver antagligen Mer kalk än räkor till härdningen då de har "mer" skal men inte till uppbyggnad av skalet
                    Jag har läst någonstans ett det var en skillnad där mellan räkor och kräftor, humrar och krabbor. Just att skalen inte var proteinbarerade hos dem med hårt skal. Men man ska ju inte tro på allt man läser på Internet

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mamma Mia
                      KITIN är räkornas skal byggt av....
                      Ja, såå hette det... Tackar...

                      Ursprungligen postat av Öronräv
                      De behöver inte kalk för att bygga upp skalet som snäckor behöver, räkskal är inte kalciumbaserade utan består av kitin.
                      När kitinet härdas efter skalömsning behövs dock kalcium att binda till sklerotinet i skalen, så lite kalcium behövs, men man brukar inte behöva tillsätta några stora mängder.
                      För mycket kalcium i vattnet kan dock leda till att skalen härdas för snabbt och räkan fastnar i det gamla skalet.

                      Bara man låter de ömsade skalen ligga kvar i karet, och varierar maten som du säger, som brukar de få i sig allt de behöver. Artemia och cyclops har dessutom samma sorts skal som räkorna så där får de i sig alla beståndsdelar för skalen
                      Ja, just så var det... Och kitin är ett protein som Eurydike skriver.. Sååå nu har vi rätt ut det här på ett mycket enkelt och okemiskt sätt..

                      Jag tror att den största faran är att tillsätta kalcium och då få räkor som fastnar i skalen!!!! Öronräv sumerade det hela mycket bra tycker jag..
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Öronräv
                        • March 2007
                        • 754

                        #12
                        Ursprungligen postat av Eurydike
                        Jag har läst någonstans ett det var en skillnad där mellan räkor och kräftor, humrar och krabbor. Just att skalen inte var proteinbarerade hos dem med hårt skal. Men man ska ju inte tro på allt man läser på Internet
                        Alla arthropoder (insekter, kräftdjur, spindeldjur) har kitinbaserade skal, men andra beståndsdelar i dem kan säkert variera i mängd beroende på skalets egenskaper.
                        Men man ska inte tro på mig, jag har läst nästan allt jag tror på internet
                        Jag måste dock säga; jag är duktigt källkritisk.
                        There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

                        http://oeronraev.bilddagboken.se/

                        Kommentar

                        • Öronräv
                          • March 2007
                          • 754

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Jag tror att den största faran är att tillsätta kalcium och då få räkor som fastnar i skalen!!!!
                          Ja, det är mycket lättare hänt att det uppstår problem pga för mycket kalcium än för litet.
                          Men man behöver nödvändigtvis inte vara livrädd för kalcium för det, har man snäckor i samma kar som vill ha kalcium så brukar det funka fint att pyttsa i lite korallkross, äggskal, sepiaskal osv - de löser sig långsamt så det är svårt att få väldigt höga koncentrationer i vattnet.
                          men man bör tänka sig för innan man häller i mängder av kalcium i flytande- eller pulverform, som löser sig relativt direkt i vattnet och skapar en "kalciumspik"
                          There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

                          http://oeronraev.bilddagboken.se/

                          Kommentar

                          • EvaPeva
                            • May 2007
                            • 765

                            #14
                            Tack goa ni för mkt informativa svar! Tur att zoopet finns & alla som skriver/läser här!


                            Mvh Eva

                            Kommentar

                            Arbetssätt...