Sanning eller myt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wickberg
    • October 2007
    • 76

    Sanning eller myt?

    Jag har sett här på Zoopet att det hävdas att döda löv är en nödvändig komponent i en räkas diet. Stämmer detta verkligen eller är löven bara till för att skapa en helt biotopriktig miljö?

    Mina egna erfarenheter säger mig att löven är helt oviktiga för att hålla åtminstone red crystal och Amanoräkor och jag har även lyckats få två räk kullar från mina red crystal räkor utan problem.

    Vad har ni för erfarenheter av detta?
  • petter hjalmarsson
    • June 2007
    • 127

    #2
    mina körsbär verkar inte nämnvärt intresserade av löven men dom kan få ligga i ändå, kanske dom tillgodoser sig från min rot som också ligger i ?
    fantastisk signatur.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      På Akvarielagret i Bromma sa de till mig att trärötter är nödvändigt för Crystals matsmältning. Mina Crystal sitter nästan oavkortat på trärötterna till skillnad från Körsbär och White Pearl.

      Det är ju mycket möjligt att de skulle klara sig utan trärot, men det vet inte jag för jag har aldrig försökt.. Om de gillar dem så mycket så är det klart att de ska ha dem.. Dessutom hjälper trärötter till att hålla nere ph och det bör ju ligga under 7 om de ska trivas ordentligt...

      Löv har jag stoppat ner lite då och då.. Jag har aldrig hört påståendet att de ska vara nödvändiga för räkorna.. Det har mer räknats som godis. Jag tycker inte att räkorna har varit lika tokiga i löven som i trärötterna även om löven helt klart uppskattas också..
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag har odlat körsbär i flera generationer, och amanos i två generationer, utan vare sig trä eller löv. De som haft tillgång till sånt har inte verkat särskilt intresserade.
        Jag tror det är en myt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Jag stoppar ner löv då och då, men när dom försvunnit/ätits upp/brytits ner så brukar det kunna gå rätt lång tid innan jag stoppar ner nytt. Räkorna verkar inte bry sig så mycket, men dom verkar gilla att krypa runt på och under löv då dom finns. jag har dom mer som en prydnad, det är snyggt med lövtäckt botten.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Wickberg
            • October 2007
            • 76

            #6
            Intressant!
            Katharina: har inte hört att rötter ska vara nödvändiga för red crystal (har inga rötter i deras kar) men däremot sitter mina amanos ständigt på roten i mitt 54:liters kar:-)
            Sonja: Håller med om att löv kan vara riktigt snyggt i ett akvarium (sett dina bilder, snyggt!).
            Azur: Hur bär du dig åt för att odla amanoräkor? Har fått höra att det är riktigt svårt!

            Verkar väl som om råden varierar en hel del mellan vad som behövs och inte, själv har jag hört att de behöver ett riktigt högt kH men de verkar trivas hos mig ändå, med lågt kH och utan löv:-)

            Kommentar

            Arbetssätt...