Vad göra med ömsat skal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Vad göra med ömsat skal?

    Har en Afrikansk jätteräka som ömsat ikväll, och hans skal är ju lite större än de små CR-skalen. Så hur ska jag göra med skalet, ska jag ta ur det eller låta det ligga så att de får äta på det? Det kan väl ruttna om det ligger kvar och försämra vattenkvaliteten!? Gör det ens någon skillnad i näring för dem att få äta upp det eller ses det mer som godis så att det lika väl kan plockas ur direkt?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Jag brukar ta ur de stora räkornas skal.... de små däremot låter jag ligga. Jag gör det mest för att det stör mig att se skalen så länge (det tar ju tid att äta upp).
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Men kan ett tomt skal ruttna??? Det är ju inget "kött" i det!!! Det borde ju vara detsamma som ett tomt snäckskal, att det bryts ner och ämnena återgår till karet??! I räkornas fall äts det ju t om upp så småningom..

      Jag är rädd om kininet eller vad det nu är räkor bygger skal av och jag kan inte hitta någon anledning att ta bort skalen utan tvärt om. Vad tror ni???
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #4
        När jag hade stora filtrerarräkor ihop med mina små körsbär så lät jag skalen ligga kvar. Men mest för att hann man inte plocka borde det snabbt nog så kryllade det av små körsbärsbebisar i det så man vågade helt enkelt inte. Tycker nog det gick ganska snabbt för småräkor och snäckor att äta upp det stora skalet.
        Det innehåller ju nyttiga ämen.

        KITIN inte kinin....igen Katharina...kinin är ett gift

        Kommentar

        Arbetssätt...