Skadlig växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Skadlig växt?

    För ett tag sedan fick jag åka iväg och köpa ett nytt akvarium, för att ett av mina läckte. I det nya akvariumet hade jag i ny grus, en ny sten och några nya växter. Flyttade sedan över gammalt filter, gammalt vatten, några gamla växter och en gammal rot. Alltså, det som hade varit i det läckande karet. När räkorna lades i blev de heltossiga. Jag hade ju läst om att nya växter kunde vara farliga, så jag drog upp växterna och bytade hälften av vattnet. Dock så vet jag inte om det var just växterna som gjorde att räkorna fick spatt, eller om det kanske bara var hela ombytet. Och jag vill faktiskt väldigt gärna ha mina nya växter i akvariet igen, men inte om de kan ha ihjäl mina räkor.

    Nu har växterna stått i tre veckor i ett fiskakvarium. Om de var besprutade, har det hunnit försvinna nu? Kan själva växten vara farlig för räkorna, eller är det besprutning som gör det? Jag vet inte vad växten heter, för de hade satt i fel skylt i krukan. Bifogar en bild i stället, någon kanske vet.
    Bifogade filer
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Vinter
    • August 2006
    • 248

    #2
    Kan ha helt fel, men jag tycker det ser ut som en cryptocoryne, och sånna har jag i mina kar där det går räkor. Så jag tror nog det sånna fall har med besprutningen att göra. Men jag vet inte om giftet försvinner på tre veckor.
    Räkorna repade sig alltså efter du hade tagit ur växten och bytt vatten?
    Annars kanske det hade varit gruset.
    19L Räkor
    63L
    240L under uppstart

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag är tveksam att dessa växter som Vinter mycket riktigt träffade rätt med artnamnet, skulle vara besprutade då de är känsliga för förändringar och skulle "smälta" ner som de kan göra.
      Är du ändå osäker kan du klippa av alla blad och plantera växten igen och då kommer nya blad efter en tid som garanterat inte är besprutade!
      Detta om rötterna fortfarande ser vita och friska ut!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        tre veckor i ett fiskakvarium bör definitivt RÄ(c)KA

        se till att dom är ur krukan/stenullen bara
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Räkorna beter sig normalt igen ja.

          Krukan och stenullen tog jag bort från första början, och jag sköljde växterna och allt. Men jag får väl prova igen då.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          Arbetssätt...