Räklingar på gång?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BlueJ
    • January 2008
    • 261

    #16
    Blue Pearl räkor är de dyra finns de att köpa var som hälst eller?? är de svårskötta?
    The nicest person is nott always the winner

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      #17
      Ursprungligen postat av Eurydike
      Jag hade förmånan att få bevittna en kläckning härom kvällen. Lade in en bild på RedBees forum. Ger ju en liten hint om hur små de är när de kläcks. Det är mamma i bakgrunden. Jämför mammas ben, som ju inte är så stort, med ungen.
      http://www.redbee.se/forum/showimage...e=nyklackt.jpg
      Häftig bild! Vilken chock det måste vara för ynglet att vara så liten i en sån stor värld.
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #18
        Ursprungligen postat av BlueJ
        Blue Pearl räkor är de dyra finns de att köpa var som hälst eller?? är de svårskötta?
        Jag har köpt mina i Tyskland. Inte dyra. Mycket lättskötta och mycket produktiva

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #19
          Ursprungligen postat av Sonja
          Nej rommen växer inte. Däremot ljusnar den lite före kläckning, men kan se ögonen på räkyngeln genom skalväggarna om man tittar noga. Ynglen är väl ca 2-3 mm då de är nykläckta men växer rätt fort. Dom brukar gömma sig rätt bra i början.
          Växer verkligen inte rommen? Tycker nog den är större precis innan kläckning mot precis efter parning.

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #20
            Ursprungligen postat av Mona
            Häftig bild! Vilken chock det måste vara för ynglet att vara så liten i en sån stor värld.
            Fast det vet den ju inte. Dess värld är 54liter vatten. Inte så gigantiskt

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #21
              Ursprungligen postat av Eurydike
              Växer verkligen inte rommen? Tycker nog den är större precis innan kläckning mot precis efter parning.
              Jag tycker den är rätt lik i storlek. Men om du tycker den sväller så är det säkert så, men det kan inte vara mycket
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Fridas
                • September 2007
                • 629

                #22
                Åååå jag är så glad, har precis upptäckt att en till hona bär på rom . Hoppas att de klarar sig och får bli stora fina räkor.

                Det värsta är att jag är så rädd för hur jag ska våga slamsuga botten sen när de är födda, hur gör ni andra??
                ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  #23
                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Jag tycker den är rätt lik i storlek. Men om du tycker den sväller så är det säkert så, men det kan inte vara mycket
                  Nja, jag hade gissat dubbla storken. Visst är de jättesmå när de kläcks men de är ju verkligen pyttesmå direkt efter parning.

                  Kolla bara på en bild på WP som jag set att du lagt ut här någonstans...eller om det var på RedBee..? En hona med rom där man ser ögonen på ynglen tydligt. Alltså nära kläckning. Jämför med de som är under skölden som ju ganska snart efter kläckning befruktas och vandrar ner under svansen. Inte växer de från de ligger under skölden tills honan placerar dem under svansen?
                  Har själv sett att det bara är 1-2 timmar däremellan.

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #24
                    Ursprungligen postat av Fridas
                    Åååå jag är så glad, har precis upptäckt att en till hona bär på rom . Hoppas att de klarar sig och får bli stora fina räkor.

                    Det värsta är att jag är så rädd för hur jag ska våga slamsuga botten sen när de är födda, hur gör ni andra??
                    Ha ha... Joo.. Vi sitter under den starkaste lampan i en timme med ett litet genomskinligt mått och fångar in små microskopiska räkbebisar... Vänta tills du ska göra rent filtret!!!! Det följer med minst 5 stycken varje gång i smutsvattnet så när du har några kullar smått i karet så har du att göra, krama filtret i hinken försiktigt så du inte mosar dem!!!! Phu... Små rackare.. Limegrön hink är den bästa jag har haft hittills. Vit hink fungerar inte heller så bra eftersom de bleknar när de inte gillar läget...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #25
                      Ursprungligen postat av Eurydike
                      Nja, jag hade gissat dubbla storken. Visst är de jättesmå när de kläcks men de är ju verkligen pyttesmå direkt efter parning.

                      Kolla bara på en bild på WP som jag set att du lagt ut här någonstans...eller om det var på RedBee..? En hona med rom där man ser ögonen på ynglen tydligt. Alltså nära kläckning. Jämför med de som är under skölden som ju ganska snart efter kläckning befruktas och vandrar ner under svansen. Inte växer de från de ligger under skölden tills honan placerar dem under svansen?
                      Har själv sett att det bara är 1-2 timmar däremellan.
                      Du har säkert rätt, du verkar ha kollat mer ordentligt. Det jag sett på framför allt WP-foton är att rommen under ryggskölden växer/utvecklas hela tiden. Sen har jag antagit att precis när rommen kommit i kontakt med vatten/vandrat ner så sväller den precis som hos fiskar. Alltså tämligen snabbt. Men kanske det inte stämmer riktigt med räkorna
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      Arbetssätt...