60l Räkkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millmir
    • February 2008
    • 266

    60l Räkkar

    Hej! Tänkte köpa ett räkkar snart och ville höra runt lite då jag inte har haft några räkor innan.

    Hur mycket räkor får plats i ett 60liters kar? (Jag vet att det har med vattenbyte, kemin i vattnet osv) men gäller forfarande tum reglen "en cm fisk per liter vatten".

    Kommer räkorna trivas även om det är ett "runt akvarium" altså en skål?

    Vilka fiskar passar med räkor i ett sådant kar (stimfisk går väl bort gissar jag)

    Tacksam för svar.

    /Calle
    Mvh Calle
    -------------------------------------------------
    720 SA 170 T 54 A
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    #2
    Man säger nog 1 räka per liter vatten, eller om det var två. Tror det beror på om man har filter eller ej.

    Skål har jag aldrig testat, känns lite krångligt. Men har då ett stort växtmoln som de kan gömma sig i så kanske det blir bra.

    Finns jättemånga trådar om lämpliga fiskar, kolla dem. Jag har bara erfarenheter av fiskar som äter räkor.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

    Kommentar

    • Millmir
      • February 2008
      • 266

      #3
      Tack för svaret! Var tror du krånligheten ligger i att ha en skål? Enda problemet jag kan komma fram till är att det möjligtviss blir något jobbigare att få bort alger från gladet. Men det finns kanske någon mal som kommer att trivas med mina räkor? Har en L144A mal i mitt sällskaps kar som jag är överförtjust i. Den skulle kanske trivas?

      Tack igen =), Calle
      Mvh Calle
      -------------------------------------------------
      720 SA 170 T 54 A

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Nu kommer jag inte ihåg hur många liter det är en ancistrus ska ha, men det är i alla fall över 100. Men alger behöver man inte bekymra sig för om man har räkor, för de tar alger.

        Krånglet med skål är väl hur man ska få fast pump och grejer på ett snyggt sätt. Och bottenytan blir ju mindre, så det blir svårare att inreda. Sen har i alla fall jag fått för mig att det måste vara väldigt obehagligt att bo i en rund skål, men jag har aldrig provat så jag kan inte uttala mig om det. Men jag vet ju hur det är i mitt eget akvarium, de skygga fiskarna gömmer sig längst bak. Hade varit jobbigt för dem om det inte fanns något längst bak.
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        • Millmir
          • February 2008
          • 266

          #5
          Tack för alla svaren! Nu börjar tänkadet och planerandet...hur det än blir ska de ha det bra iaf =)

          /Calle
          Senast redigerad av Millmir; 06 February 2008, 20:40.
          Mvh Calle
          -------------------------------------------------
          720 SA 170 T 54 A

          Kommentar

          Arbetssätt...