Kh till Crystal red?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jerker_s
    • January 2007
    • 356

    Kh till Crystal red?

    Vad har ni för kunskaper om vad Crystal red vill ha för kh värde?

    Jag har nu kh värde 6 i mitt kar. Jag har räkor som är från Singapore, Tyskland och räkor som är svenskfödda, men det är bara än så länge de svenska räkorna som förökar sig. Är mitt kh värde kanske för högt för de inporterade?
    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

    M.v.h. Jerker
  • Paatsu
    • December 2006
    • 294

    #2
    Den här tråden kanske är intressant för dig.


    silane är en väldig känd odlare från singapore som håller sig mest med höggraderade crystal reds.

    Själv tycker jag att GH är intressantare å kolla än KH när det gäller räkor.
    Redbee.se » // Johnny

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Mitt KH ligger på 4-5 och ph på olika karen, 6.4-6.7(kollade idag) och mina ynglar av sig ganska bra och de är från taiwan..

      Bilder håller på att läggas upp här i en enda röra..
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • jerker_s
        • January 2007
        • 356

        #4
        Ursprungligen postat av Paatsu
        Den här tråden kanske är intressant för dig.


        silane är en väldig känd odlare från singapore som håller sig mest med höggraderade crystal reds.

        Själv tycker jag att GH är intressantare å kolla än KH när det gäller räkor.
        Tack.. Men jag har rätt svårt med engelskan.. Jag förstod det som om att har man högt ph ska man ha lågt gh och har man lågt ph ska man ha högt gh..?

        Jag är inte heller någon expert på det här med gh och kh, men har förstått det som om dess ofta hänger ihop.. Att den ena "buffrar" den andre som i sin tur "buffrar" ph...? Så har man lågt kh har man även ofta lågt gh och vise versa..?
        Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

        M.v.h. Jerker

        Kommentar

        • jerker_s
          • January 2007
          • 356

          #5
          Ursprungligen postat av peterhaack
          Mitt KH ligger på 4-5 och ph på olika karen, 6.4-6.7(kollade idag) och mina ynglar av sig ganska bra och de är från taiwan..

          Bilder håller på att läggas upp här i en enda röra..
          www.savf.se/shrimps/mixikaren.htm
          Fina bilder!

          Det låter ju betryggande.. Då kanske mina utlänningar kommer igång snart oxå då..
          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

          M.v.h. Jerker

          Kommentar

          • surinam
            • September 2007
            • 673

            #6
            och hur kollar man kh och gh då?
            1 st malkar
            1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Dropp tester Surinam

              JBL kör jag med...
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • surinam
                • September 2007
                • 673

                #8
                jag har dropptester för allt annat utan kh...än så länge
                1 st malkar
                1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av Paatsu
                  Den här tråden kanske är intressant för dig.


                  silane är en väldig känd odlare från singapore som håller sig mest med höggraderade crystal reds.

                  Själv tycker jag att GH är intressantare å kolla än KH när det gäller räkor.
                  Vad ska gh ligga på om man har ph kring 7?? Hur höjer man gh??
                  Det finns väl ingen direkt risk att det hamnar för högt om man inte lägger i en massa kalkstenar eller så?!

                  Det var mycket intressant och bra att om vi får koll på det här.

                  Annika har fått höra om de nya räkorna att de ska ha ph 8 och 26 grader iaf. Hon har lagt in en bild på växt o räkresetråden. 3 av dessa nya utan namn finns nu alltså i Sverige.. Kan vara att detsamma gäller andra nya sorter som vi har fått in i Sverige men som inte har ynglat av sig. Man tjänar absolut på att kolla med killarna utomlands.
                  Alla som är duktiga på engelska ombedes omedelbart att knyta kontakt med diverse räkproffs i andra länder..
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Ursprungligen postat av Katharina

                    Alla som är duktiga på engelska ombedes omedelbart att knyta kontakt med diverse räkproffs i andra länder..
                    Jaha trodde du mina räkor kommer från en simpel liten butik här i sverige =O))
                    Nope det gör dem inte... Och info jag fått av och info jag använder kommer från odlare i Taiwan, andra har odlare andra ställen i asien...
                    Så antingen kollar man eller så bryr man sig inte så mycket och låter det gå förbi en =O)))
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Här kan ni läsa om dem om ni kan tyska: http://www.garnelenhaus.de/21/445/ka...ndonesien.html
                      De var riktigtsnygga, och på mässan i Tyskland hade de ytterligare ett par andra sorter som inte finns för försäljning ännu, och de var heller inte så fula!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av peterhaack
                        Jaha trodde du mina räkor kommer från en simpel liten butik här i sverige =O))
                        Nope det gör dem inte... Och info jag fått av och info jag använder kommer från odlare i Taiwan, andra har odlare andra ställen i asien...
                        Så antingen kollar man eller så bryr man sig inte så mycket och låter det gå förbi en =O)))
                        Jo, men hade du inte köpt C räkor på din lokala zooaffär och matat dem med din mirakelmat så du fick snövita?!

                        Nej, men det är ju jättebra att fråga runt utomlands om de där nya räksorterna... Så vi får proffsresultaten utan att behöva prova oss fram med bebisbrist som resultat...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Jo, men hade du inte köpt C räkor på din lokala zooaffär och matat dem med din mirakelmat så du fick snövita?!

                          Nej, men det är ju jättebra att fråga runt utomlands om de där nya räksorterna... Så vi får proffsresultaten utan att behöva prova oss fram med bebisbrist som resultat...
                          Nej jag har köpt C versionen från sverige som parat sig med vita taiwan som gett bättre A och S klass.

                          Sen har jag fått vita från vanliga S klass taiwan och SS klass Taiwan

                          Den enda svenska jag har kvar nu är en hona som går med två vita i mitt kar i källaren med en ny bunke med rom =O)
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Här kan ni läsa om dem om ni kan tyska: http://www.garnelenhaus.de/21/445/ka...ndonesien.html
                            De var riktigtsnygga, och på mässan i Tyskland hade de ytterligare ett par andra sorter som inte finns för försäljning ännu, och de var heller inte så fula!
                            Hur går det??? Vet någon något om hur de ska tas omhand dessa??? Vågar man köpa in eller kommer de bara att dö ut sen?! Jag är attans sugen på de där.. Ser ju nästan ut som saltvattensräkor!!!
                            Vet någon storleken på dem???
                            Är det som Crystal eller Körsbär??? Min engelska och tyska är ju så usel...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Eurydike
                              • September 2004
                              • 931

                              #15
                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Hur går det??? Vet någon något om hur de ska tas omhand dessa??? Vågar man köpa in eller kommer de bara att dö ut sen?! Jag är attans sugen på de där.. Ser ju nästan ut som saltvattensräkor!!!
                              Vet någon storleken på dem??? Är det som Crystal eller Körsbär??? Min engelska och tyska är ju så usel...
                              Annika här på Zoopet köpte sådana på Växt- & räkresan till Tyskland. Kolla med henne hur det går

                              Kommentar

                              Arbetssätt...