inskolning av körsbärsräkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    inskolning av körsbärsräkor

    Jag ska komplettera mitt akvarium med några körsbärsräkor. Har aldrig haft räkor förut, så jag har några frågor. Vad ska jag tänka på när jag kommer hem med dem från affären? Hur släpper jag i dem i akvariet? Hur är det med mat och ljus första dagarna/första veckan? Annat viktigt att tänka på?
    Den som har flest saker när han dör vinner!
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    När jag köpte mina räkor så lät jag de vara i påsen i 2 timmar, först för att utjämna värmen och sen för att vänja de vid vatten.Vet inte om det är det bästa men det har funkat för mig.Jag släppte ner de bland växterna så de kunde gömma sig om de ville.Tände ljuset efter en halvtimme och matade först ett par dagar senare. Andra har säkert bra tips att komma med.

    Kommentar

    • Emmma
      • January 2007
      • 340

      #3
      Jag brukar ta ganska lång tid på mig med inkoppningen av räkor, minst en timme.

      De äter ju alger och rester så man behöver inte mata dem de första dagarna, annars brukar jag ge dem gröna ärtor och olika typer av pellets och fryst mat (artemia, räkmix)
      Senast redigerad av Emmma; 05 February 2008, 09:12.

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Hur många ska du köpa? Har du andra djur i akvariumet? Jag matar mina skitmycket, men sen har jag också tre miljoner snäckor..
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        • susanne
          • June 2003
          • 60

          #5
          Man koppar in dom långsamt, och sen är det viktigt att akvariet inte innehåller för stora eller glupska fiskar för då äter dom upp räkorna. Endlers, platy, mindre tetror går bra ihop med räkorna. Har man sen mycket mossa så överlever alltid några räklingar.
          Karet bör också ha varit igång ett tag så det finns mat till räkorna.....
          Sann Akvarienörd med 170, 152, 100, 64, 60, 50 och 18 liters..

          Kommentar

          • Lilibet
            • June 2007
            • 346

            #6
            Tack för era svar. Jag tar till mig, och återkommer säkert med frågor, när jag väl har mina räkor i akvariumet. Det har varit igång i över ett år, så det borde gå bra. Fiskarna jag har i är enligt min uppfattning snälla, men för säkerhets skull ska jag möblera om litet i akvariet i samband med att jag koppar in räkorna, så får fiskarna fullt upp med omställningen i miljön.
            Tack för hjälpen!
            Den som har flest saker när han dör vinner!

            Kommentar

            Arbetssätt...