Vad har ni för fisk i räkkaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • surinam
    • September 2007
    • 673

    Vad har ni för fisk i räkkaren?

    Nyfiken pga av att jag själv inte kan bestämma mig för vilken stimfisk jag ska ha i mitt stora räkkar.

    Hade funderingar på Microrasbora sp. Galaxy men de är tydligen ganska dyra fortfarande.
    1 st malkar
    1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag har 15 av dessa tillsammans med mina räkor och det funkar bra. Det slinker ner en och annan räkling, men det kanske är tur det.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • surinam
      • September 2007
      • 673

      #3
      Du menar Microrasbora sp. Galaxy? Vad fick du betala för styck på dom?

      Ursprungligen postat av ansjo
      Jag har 15 av dessa tillsammans med mina räkor och det funkar bra. Det slinker ner en och annan räkling, men det kanske är tur det.
      1 st malkar
      1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag gav 30:-/st för dem.
        Kollade på dessa i Tyskland i helgen och där stod de i 7 euro, så var glad att du inte bor där.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Då var ni på fel ställe, här kostar de 4,50 eur http://217.172.172.50/zidian2-p1069h...as_galaxy.html

          Här kostar de dock 59kr/st. Men de ynglar av sig väldigt friskt så man får ju ändå betydligt fler än man betalar för.

          Tipsade redan om fisk i din andra tråd om microrasboror. Men ifall någon är intresserd som läser just den här tåden så är mitt tips på räksällskap Iratherania werneri. Bild i min avatar. De är vackra, lättskötta och går super ihop med räkor. Tar inte yngel ens.

          Kommentar

          • gizmogirl
            • August 2006
            • 2214

            #6
            i mitt stora kar har jag platy,molly,guppy,rödmunstetror och neontetror,zebrafiskar och malar och det funkar.I det andra har jag endlers och en kampfiskhane och det går också bra

            Kommentar

            • surinam
              • September 2007
              • 673

              #7
              Jag vill inte ha nån fisk som ens äter ett räkyngel.
              Iratherania werneri ska jag kolla in extra noga, de är fina och skulle bli läckert med ett större stim.
              Ynglar de av sej med?


              Ursprungligen postat av Eurydike
              Då var ni på fel ställe, här kostar de 4,50 eur http://217.172.172.50/zidian2-p1069h...as_galaxy.html

              Här kostar de dock 59kr/st. Men de ynglar av sig väldigt friskt så man får ju ändå betydligt fler än man betalar för.

              Tipsade redan om fisk i din andra tråd om microrasboror. Men ifall någon är intresserd som läser just den här tåden så är mitt tips på räksällskap Iratherania werneri. Bild i min avatar. De är vackra, lättskötta och går super ihop med räkor. Tar inte yngel ens.
              1 st malkar
              1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

              Kommentar

              • Snorkis
                • August 2007
                • 111

                #8
                Jag har kampfisk, 1 hane + 4 honor... och en liten ancistrus...

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  #9
                  Ursprungligen postat av surinam
                  Jag vill inte ha nån fisk som ens äter ett räkyngel.
                  Iratherania werneri ska jag kolla in extra noga, de är fina och skulle bli läckert med ett större stim.
                  Ynglar de av sej med?
                  Ja det gör de. Men jag har ännu inte lyckats få några yngel att överleva. Ynglena är väldigt små med microskopiskt små munnar.
                  Hos mig är det det perfekta räksällskapet. Fiskarna äter bara mat från ytan och medan det yr i vattnet. Aldrig från bottnen eller växter. Vilket gör att det inte tar räkyngel (det och deras små munnar, bara några dagar gamla räkyngel är för stora för dem att äta). Men lagom foder trillar ner till räkorna.
                  Hos mig är fiskarna så snälla att räkorna ibland simmar upp och tar mat mitt framför ögonen på fiskarna.

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #10
                    Ursprungligen postat av Eurydike
                    Hos mig är fiskarna så snälla att räkorna ibland simmar upp och tar mat mitt framför ögonen på fiskarna.
                    Fast det gör körsbärsräkorna i sonens kar också och där finns både platy och neontetror... Där ryker nog visserligen något yngel emellanåt, men det är ganska bra för de förökar sig sanslöst fort annars..Nu går det i mer lagom takt!
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Jag har Boraras brigittae och i ett annat kar Boraras maculatus, det är väldigt små fiskar och äter inte räkyngel.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • surinam
                        • September 2007
                        • 673

                        #12
                        Men de är ju lika små som galaxy och de äter ju ett o annat yngel?

                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Jag har Boraras brigittae och i ett annat kar Boraras maculatus, det är väldigt små fiskar och äter inte räkyngel.
                        1 st malkar
                        1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                        Kommentar

                        • Fishfreak
                          • February 2007
                          • 33

                          #13
                          Hur många microrasboror kan man ha tillsammans med typ 10 körsbärsräkor i ett 30l kar?
                          Joakim..

                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=730357

                          Kommentar

                          • Emmma
                            • January 2007
                            • 340

                            #14
                            Tror inte mina Birgittae äter räkyngel

                            Kommentar

                            • surinam
                              • September 2007
                              • 673

                              #15
                              kan man ha ett större stim av Birgittae, typ 15-20 st?det borde väl bli ganska effektfullt i ett 240L akvarium som ensamfisk?
                              1 st malkar
                              1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...