Hyperaktiva körsbär.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Hyperaktiva körsbär.

    Igår köpte jag ett nytt akvarium till mina körsbär då deras dåvarande läckte. Hade i ny grus, en ny sten och några nya växter. Vattnet tog jag från det gamla karet, likaså filtret, en rot och några växter. Jag var noga med att plocka bort ullen från de nya växternas rötter, affären jag var i (som inriktar sig på akvarier) sa att de inte köper in besprutade växter.

    Det som är underligt är att räkorna har blivit hyperaktiva sedan jag flyttade dem, de bara simmar runt, runt, runt i akvariet. Både hanar och honor gör detta. Lägger jag i mat stannar de till och äter ibland, men bara några sekunder. Ibland sätter sig några små ungar och plockar på filtert i stället. Varför gör de så här? Brukar de liksom inte bli mindre aktiva om något är fel?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Jag har hört att dom försöker att simma iväg från det dåliga vattnet, kan ju vara värmen som är fel med, en del växter ska man inte ha med räkor för det ska vara farligt på ngt vis..

    Vad har du för värme i det?
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Det brukar nog ligga runt 24.. Men hu. Får byta vatten imorgon..
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        När jag kom till räkorna idag var de ganska lugna. Jag tog ändå ut alla nya växter och bytade hälften av vattnet. Gissa vad som hände då? Jo, de började simma igen. Inte alla, men tillräckligt många för att jag ska undra om alla kommer vara döda nästa gång jag besöker dem. En del satt bara på en rot. Nu har jag bara en massa flytväxter (med rötter varav de längsta visserligen går ända ner till botten), en hornsärv och pyttelite javamossa. I vanliga fall brukar de ha värsta växtmolnet att sitta i. Kan simmandet bero på att de inte tycker att de har någonstans att sitta? Det verkar ju konstigt, men jag har ju haft räkor ganska länge och jag har aldrig varit med om något liknande. Jag har även gjort stiora vattenbyten tidigare, men räkorna har aldrig betett sig såhär.
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        • Jessa
          • September 2003
          • 454

          #5
          Hur går det med räkorna?
          Har de lugnat sig?

          Kommentar

          Arbetssätt...