Sköldpadda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmiip
    • January 2008
    • 1

    Sköldpadda

    ....
    Senast redigerad av emmiip; 25 February 2008, 20:57.
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    #2
    En Reeves blir ca 15-18 cm och lever ca 30 år minst.

    I terrariet måste du ha en stor vattendel, kan även ha den ute i trädgårdsdamm på sommaren i vissa fall om man kan håla uppe temperaturen.

    Men koncentrerar vi oss på terrarie så ca 30 grader max i luften och 20-25 grader i vattnet. Bra att ha någon lokal solfläck med upp till 40 grader så den kan värma sig ordentligt. UV-ljus ett måste för B-vitamintillverkning och upptag av kalcium.

    Finns lite olika åsikter om mat, en del säger att färdigt foder är bäst och en del att bytesdjur är bäst. Jag själv tycker att ett mellanting är bra, som bas animailisk föda och någon form av torrfoder som komplement.

    Och sen till det viktigaste för ett långt och hälsosamt liv. att till vintern låta den övervintra i 8-12 veckor i en temperatur mellan 5-10 grader. Gör detta genom att under några veckor sluta mata och en två gånger i veckan bada den i ljummet till småvarmt vatten så den bajsar ordentligt, mage-tarm måste vara helt tom innan vilan annrs finns risk att maten ruttnar och djuret dör. När sköldpaddan varit utan mat några veckor så kortar du in dagarna en halvtimm till timme i veckan, sänker temperaturen med ca 5 grader i veckan till du kommer ner mot 15 grader sen lägger du djuret i en låda med god luftväxling tillsammans med lite bottenmaterial och vinterförvarar den i rätt temperatur 5-10 grader, se bara till att den har lite vatten utifall den vill dricka under vilan.
    När vilan är slut så ökar du sakta på temperatur och ljus till du kommer till normal temperatur, men väntar en vecka eller så innan du matar den, först lite mat sen lite mer vartefter du ser att den bajsar bra och så.

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #3
      va har detta me skaldjur att göra?
      Diskus

      Kommentar

      • Jessa
        • September 2003
        • 454

        #4
        danneregner
        Har du läst på första forum sidan under Fiskar och andra vattendjur
        13. "Skaldjur"
        Krabbor, räkor, kräftor, snäckor, musslor, vattensköldpaddor etc.

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #5
          aha! tycker de passar bättre under "amfibier"
          Diskus

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #6
            Ursprungligen postat av danneregner
            aha! tycker de passar bättre under "amfibier"
            Amfibier??? Nej du sköldpaddor är reptiler, och på Zoopet diskuterras reptiler på forumet terrariedjur.

            Men av någon outfrundlig anledning så räknar man upp landsköldpaddor ödlor och ormar under tetrrarieforumet och vattensköldpaddorna har man räknat upp tillsammans med musslor, räkor, snäckor och så vidare.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Det är inte D-vitamin du tänker på
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • jubbe063
                • November 2007
                • 343

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                Det är inte D-vitamin du tänker på
                Du har så rätt så, skrev fel bokstav. ska naturligtvis vara d-vitamin he he he

                Kommentar

                • danneregner
                  • October 2006
                  • 1347

                  #9
                  tycker en sköldpadda e med lik en groda en en räka
                  Diskus

                  Kommentar

                  • Maffia666

                    #10
                    Ursprungligen postat av emmiip
                    okej det låter bra, har ett stort akvarium med någr fiskar, hon i djuraffären sa att man kunde blande fiskar med sköldpaddor det ända jag behöpver göra nu är att köpa uvlampa sen ska min lilla padda få flytta in

                    tack för alla svar=)
                    Visst kan du blanda fiskarna med sköldpaddan, det är bara det att den kommer att uppfatta fiskarna som mat. Men annars så kan jag bara säga att dessa sköldpaddor är jätte trevliga varelser, har själv tre stycken. Du kan se på min zoon hur jag gjort till mina paddor.

                    Kommentar

                    • Morellen
                      • November 2003
                      • 4349

                      #11
                      Ursprungligen postat av jubbe063
                      Amfibier??? Nej du sköldpaddor är reptiler, och på Zoopet diskuterras reptiler på forumet terrariedjur.

                      Men av någon outfrundlig anledning så räknar man upp landsköldpaddor ödlor och ormar under tetrrarieforumet och vattensköldpaddorna har man räknat upp tillsammans med musslor, räkor, snäckor och så vidare.
                      jag har också försökt ifrågasätta den indelningen...
                      det finns för övrigt ett forum om sköldpaddor


                      Tänk på att du behöver en landdel där den kan gå upp och torka och en värmespot att "sola" under, den skall också kunna komma undan värmen om den blir för varm
                      Jag hade inte blandat sköldpadda och fiskar om jag ville ha kvar fiskarna. Jag har slutat lita på vad de säger på zooaffären utan dubbelkollar informationen före jag prövar
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...