Köns skillnader på Humleräkan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Köns skillnader på Humleräkan

    Hej

    Är det någon som vet några synbara könskillnader på Caridina cf. breviata "Hummel"
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Honan har vita markeringar på svanspansaret (eller vad man nu kallar det). Hon är större och grövre, framförallt om bakkroppen. Sen kan det ev synas äggfläck bakom huvudet om de inte är för mörkt tecknade där. Men är de någon stans så det lyser genom skalet kan man se om man har tur

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Nice tack. ska genast kika på det

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Enklaste sättet och se på 'rom är att honan ofta har som sagt bredare ryggskal som täcker ner mer av "magen" där rommen sen kommer vandra ner. Om du nu förstår min dåliga förklaring

        //C
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
          Enklaste sättet och se på 'rom är att honan ofta har som sagt bredare ryggskal som täcker ner mer av "magen" där rommen sen kommer vandra ner. Om du nu förstår min dåliga förklaring

          //C
          Det var ju det jag menade. Grövre bakkropp. He he.
          Nej men skalen går ner längre, för att kunna skydda rommen som ev ska bäras där. På hanen är bakkroppen smalare och skalet mer bara runt själva svansen...inget nedhäng
          Jag kan kanske ev fixa bild på hona och hane om jag lyckas och kommer ihåg när jag kommer hem. Har breviator av båda könen hemma

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            #6
            Vore smid om du la upp det på skaldjurswikin om du orkar


            //C
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #7
              Här är i alla fall två honor. Mina fotomodeller är inte direkt samarbetsvilliga. Hade velat ha hona och hane bredvid varandra på samma bild. Snyggt och prydligt sett från sidan. men se de hade helt andra planer.
              Men man kan ju i alla fall se de vita markeringarna på stjärtskalet (solfjäderformat), det saknas helt på hanen. Också att skalplåtarna liksom hänger ner lite mellan ben och svans. På hanen sluter det tätt intillkorppen där istället så hans bakkropp är smalare och rundare.
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Eurydike; 06 February 2008, 20:47.

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Var har du fått ifrån att det bara är honorna som har vitt längst ut på stjärten? Stämmer verkligen det?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Var har du fått ifrån att det bara är honorna som har vitt längst ut på stjärten? Stämmer verkligen det?
                  Har läst det på det tillförlitliga internet Stämmer det inte? Tycker nog det gör det på mina. Men det kanske är en slump.

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Jag är inte alls säker på varken det ena eller det andra Som du skriver tidigare så är dom väldigt livliga och svåra att studera riktigt ordentligt. Jag har ett riktigt stort stim nu, från början 7 st från Tyskland. Men jag ska försöka fota på dom lite mer regelbundet så kanske jag kan få fram något som i alla fall pekar åt ena eller andra hållet.
                    Det jag funderade på var att dom ska ju vara rätt nära CR och BC, och där har både hanar och honor vita prickar längst ut på stjärtfenorna. Kanske jag är ute och cyklar helt
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      #11
                      Jag minns inte var jag läste det någonstans heller...
                      Jag har i alla fall hanar som är helt genomskinliga på stjärtplåtarna och honor som har vita markeringar. Men jag kan ju inte svära på att det är så på precis alla. Kankse inte alls är könsbundet....?
                      Vore jättebra om du kunde fota lite. Är något SBS-fel på min kamera så bilderna tenderar bli suddiga och konstiga på något sätt...

                      Kommentar

                      • surinam
                        • September 2007
                        • 673

                        #12
                        humeleräkan har flera namn. Biräka är ett av dom, det är namnet simonstorp och imazo använder.
                        1 st malkar
                        1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                        Kommentar

                        • Eurydike
                          • September 2004
                          • 931

                          #13
                          Fast nu pratar vi om den som heter Caridina cf. breviata som är den riktiga humlaräkan inte
                          Caridina cf. cantonensis, "new bee" eller Caridina cf. cantonensis, "Bee" som felaktigt kallats för det här och där.

                          Kommentar

                          • surinam
                            • September 2007
                            • 673

                            #14
                            nu ska jag vila haha
                            1 st malkar
                            1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...