Vilken snäcka passar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaPanna
    • January 2008
    • 10

    Vilken snäcka passar?

    Hej,

    Har ett litet akvarium med endler på 40 L o skulle vilja ha snäclor i.

    Kan man ha äppelsnäckor i så litet akvarium?
    Finns de nån annan lite mindre sort som ändå är fin?
    KAn de föröka sig eller kräver de större?
    Hur ser man skillnad på könen? Läste i nån tråd att man måste ha både honor o hanar men jag trodde att snäckor var hermafroditer (tvåkönade men krävde två individer för att befrukta varann)?

    Tacksam för svar //AnnaPanna
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    jag har 3 äpplesnäckor i mitt 40-liters och det funkar bra kan dock flytta på de om de blir för stora i framtiden.

    Kommentar

    • TelgeFoto
      • January 2007
      • 68

      #3
      Sex och våld

      Posthornsnäckorna är hermafroditer men måste ändå vara minst två för att föröka sig. Äppelsnäckorna är skildkönade så du måste ha en hane och hona. Däremot kan äppelsnäckhonorna lägga ägg i ett eller två år efter en befruktning. Och de kan göra det ofta, upp till en gång i veckan. De lägger stora, rosa äggklumpar ovanför vattenytan som är lätt att se och plocka bort. Postisarna lägger genomskinliga äggsamlingar på växter och de är svåra att hitta. De brukar inte bli enorma mängder av dem dock.
      Får du för många snäckor lägger du i ett brysselkålhuvud, en bit broccoli eller zucchini och väntar till snäckorna sätter sig och äter, sedan lyfter du ur grönsaken, petar av snäckorna och gör om det igen. Många fiskar tycker mosade snäckor är smarrigt så du kan klämma sönder dem också. Botior och kulfiskar äter dem hela.
      Snäckor är bra på att äta alger, döda växtdelar och gammal fiskmat. Den vanliga posthornssnäckan och äppelsnäckan Pomacea bridgesii äter inte levande växter men det gör en del andra arter.

      Kommentar

      Arbetssätt...