Bra tips på räkor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Bra tips på räkor...

    Nu ska jag starta upp mitt lilla 24liters akvarium på nytt och i det tänkte jag då ha några få endlers(antingen hanar eller honor >xD) och några räkor. Men nu kan jag inte så mycket om hur man sköter räkor och hur dem vill ha det i ett akvarium så några tips härifrån vore roligt Om ni har egna förslag på vilka rökor jag kan ha så känn er fria att komma med dem
    112L växt/sällskapsakvarium
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Har du inte haft räkor innan men vill ha räkor som förökar sig så är körsbärsräkor bra att börja med

    Dock skulle jag inte rekomendera att ha fisk i ett så litet kar. Endlers förökar sig väldigt snabbt, och jag har själv märkt att har man bara hanar/honor så verkar de olyckliga.
    Räkbiten


    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Kolla vilka man kan ha ihop med andra som du kan tänka dig. Har du börjat med räkor så kommer du nämligen att vilja ha fler sorter. Så titta ut dina framtida köp på en gång så de går ihop.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Aquario
        • October 2007
        • 670

        #4
        Ok.
        112L växt/sällskapsakvarium

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Om du orkar leta i Räkig fakta-tråden. Där finns tips på små fiskar som man kan ha ihop med räkor som också trivs i så litet kar. Om du nu vill ha fisk också.
          Finns massor med små lätta räksorter man kan ha. Men tåligast är väl körsbär som annaica skrev.

          Kommentar

          • Aquario
            • October 2007
            • 670

            #6
            Jo, jag tänkte ha främst räkor i det, kanske ett fåtal mindre fiskar, så att akvariet blir "lite fullare" om man kan säga så.
            112L växt/sällskapsakvarium

            Kommentar

            • Aquario
              • October 2007
              • 670

              #7
              Idé till kombination...

              Körsbär och grönräka verkar fina, men går dem ihop med rasboror? Tycker dvärgrasboran verkar passa i mitt akvarium, men kan inte se hur mångal iter den vill ha
              Senast redigerad av Aquario; 26 January 2008, 14:00.
              112L växt/sällskapsakvarium

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Aquario
                Körsbär och grönräka verkar fina, men går dem ihop med rasboror? Tycker dvärgrasboran verkar passa i mitt akvarium, men kan inte se hur mångal iter den vill ha
                Jag kan inte ge dig rådet att ha någon fisk i 24 L, det skulle kännas som att själv flytta in i garderoben. Däremot kan jag ge dig tipset att börja med räkorna. När man inte har fisk till dem så simmar de omkring så man behöver ingen fisk, man vill inte ens ha fisk.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Aquario
                  • October 2007
                  • 670

                  #9
                  Ok, men går kombinationen körsbärsräka och grönräka bra?
                  112L växt/sällskapsakvarium

                  Kommentar

                  • Annaica
                    • February 2006
                    • 1177

                    #10
                    Neocaridina heteropoda var. "red" (körsbär) och Caridina cf. babaulti ”green” (grön räka) går att ha tillsammans.
                    Räkbiten


                    Kommentar

                    • Aquario
                      • October 2007
                      • 670

                      #11
                      Ok, imorgon ska jag försöka se om det finns någon djuraffär att ta sig till och ev. köpa ny pump och lite mindre grus. Några tips på vad man kan leta efter?
                      112L växt/sällskapsakvarium

                      Kommentar

                      • Paatsu
                        • December 2006
                        • 294

                        #12
                        Ursprungligen postat av Aquario
                        Ok, imorgon ska jag försöka se om det finns någon djuraffär att ta sig till och ev. köpa ny pump och lite mindre grus. Några tips på vad man kan leta efter?
                        Här har du en liten lista på vilka butiker som har vad...det är inte alltid att butikerna har de sorterna i lager dock.

                        Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.
                        Redbee.se » // Johnny

                        Kommentar

                        • Aquario
                          • October 2007
                          • 670

                          #13
                          Tackar för listan Åkte till akvarielaget idag då, väldigt bra akvarieaffär, och köpte ett filter, ett påhängsfilter som hette Flow60. Såg också för första gången en jättegurami, men hur sjutton skulle man lyckas transportera en sån :O
                          112L växt/sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          • Aquario
                            • October 2007
                            • 670

                            #14
                            Nu ska jag, vid sjusnåret ungefär, åka till djuraffären och köpa lite inredning. Jag hade tnäkt mig en mindre rot, men som fortfarande är något att klättra på, och så några små stenar som jag gör en mindre "grotta" av. Till växter ska jag i det här akvariet hålla mig till små, kanske lite cabomba längst bak som man får skära ner. Kanske jag köper två mossbollar nästa gång jag är på akvarielagret. Vad tycker "experterna" om denna tanke?
                            Senast redigerad av Aquario; 28 January 2008, 15:43.
                            112L växt/sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            Arbetssätt...