min räkburk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    min räkburk

    Har lagt upp lite bilder & småsnuttar på min zoon.

    Jag har bestämmt mig för att byta ut de främre växterna, vill ha låga växter där i stället.

    Kom gärna med förslag på förbättring

    Karet är på 20-liter

    / dtoppen /
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Tycker det ser skit najs ut =) Men den roten som är till vänster tycker jag tar upp lite plats, kan inte flytta bak den av vrida den då den ser rätt smal ut? har också ett 6 kantigt kar till mina räkor, dock 50L men ditt ser mycket bättre ut!!!!
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      De älskar algbollar och flytväxter. De gillar också att flytväxterna skuggar ljuset lite även om inte du gillar det lika mycket..
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #4
        Supersnygga rötter. Tycker tanken du redan har att byta ut de främre växterna mot lägre växter låter jätte bra. Kanske att du kan flytta bak den ena roten något som patriksg föreslog. Ha någon hög eller slingrig växt där i bakkant också kanske. Vattenspikblad eller japansk vattenört kanske? Kan man plantera i gruset så strävar de upp mot ytan.
        En ren flytväxt tror jag skulle skugga för mycket i ett så litet kar.

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          Kommer att testa hur det ser ut om jag flyttar roten lite.
          2 pistia(flytväxter) har jag , kanske ska låta det vara så....att bara ha 2 st alltså
          Mossa har jag längst bak , bakom nätet (får se om den tar sig).
          Spikblad kan man ju testa (bra ide`)

          Ja..nu fick jag lite att tänka på,.

          Tack alla för feedbacken
          / dtoppen /

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Eurydike
            Supersnygga rötter. Tycker tanken du redan har att byta ut de främre växterna mot lägre växter låter jätte bra. Kanske att du kan flytta bak den ena roten något som patriksg föreslog. Ha någon hög eller slingrig växt där i bakkant också kanske. Vattenspikblad eller japansk vattenört kanske? Kan man plantera i gruset så strävar de upp mot ytan.
            En ren flytväxt tror jag skulle skugga för mycket i ett så litet kar.
            Ja, det är ju det jag skrev! Det skuggar lite väl bra. Men räkorna gillar det som sagt. Jag har en större flytväxt som jag inte minns vad den heter. Den går även att plantera i gruset. Den är nu så stor att den fyller hela ytan och rotsystemet hänger ner, jag går på och ansar den men den skuggar ändå ganska mycket. Räkorna älskar den!!!
            Det som är bra med att ha flytväxter och algbollar i ett så litet kar är att det är lättare att dammsuga botten om man inte har planterat så mycket..
            Räkor har ju en tendens att föröka sig så de blir trångbodda..
            Jag ska se om jag kan lägga upp en bild, men min kamera tar så gula bilder av någon anledning???
            Senast redigerad av Katharina; 26 January 2008, 14:30.
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Jag ska se om jag kan lägga upp en bild, men min kamera tar så gula bilder av någon anledning???
              Det är svårt att ta bra bilder efter att ha fotat typ 50 bilder så har man bara 5-8 bra bilder
              / dtoppen /

              Kommentar

              • Tenkare
                • May 2005
                • 2519

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina
                Ja, det är ju det jag skrev! Det skuggar lite väl bra. Men räkorna gillar det som sagt. Jag har en större flytväxt som jag inte minns vad den heter. Den går även att plantera i gruset. Den är nu så stor att den fyller hela ytan och rotsystemet hänger ner, jag går på och ansar den men den skuggar ändå ganska mycket. Räkorna älskar den!!!
                Det som är bra med att ha flytväxter och algbollar i ett så litet kar är att det är lättare att dammsuga botten om man inte har planterat så mycket..
                Räkor har ju en tendens att föröka sig så de blir trångbodda..
                Jag ska se om jag kan lägga upp en bild, men min kamera tar så gula bilder av någon anledning???
                Kanske ute och seglar här men har du kollat vad vitbalansen står inställd på?
                Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                Min zon Min Tenkare

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #9
                  Jahupp, nu har jag möblerat om i karet och vad fick jag se när jag var klar ?? - RÄKBEBISAR !!!!!
                  Första gången jag ser så pyttesmå räkor (hade ju dem ihop med guppys innan)... vad glad jag blev
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • chessman
                    • November 2006
                    • 368

                    #10
                    Avis

                    Åhh så fint.. jag blir så avis.. det funkar inte för mig att ha räkor.. köpte CR WP och körsbär av jättegulliga Miioo här. Men jag har inte lyckats få dem att överleva.. och inte kommer vi underfund med vad det är som gör att de dör heller... jag VILL verkligen ha räkor de är så söta..!! Jag har egen brunn så jag misstänker att det är där det sitter.. men mina fiskar funkar det bra med.

                    Är det någon som har några tips så tar jag gjärna emot dem.
                    ha de
                    Eliza
                    Hobbyakvarist med 250L akvarium..
                    Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L

                    Kommentar

                    • rödtoppen
                      • June 2006
                      • 3148

                      #11
                      Svårt det där med räkor, köpte för ca 1 år sen ett 10-tal beeräkor - alla dog
                      Köpte 2 rödnosräkor i Söndags (koppade in dem på 2,5 timmar) - har 1 kvar idag.

                      Du kan inte ha ett litet räkkar ( ca 20-30 liter) och ta vatten från ditt jobb (antar att de inte har samma brunn som dig )
                      Senast redigerad av rödtoppen; 28 January 2008, 23:42.
                      / dtoppen /

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #12
                        Ursprungligen postat av chessman
                        Åhh så fint.. jag blir så avis.. det funkar inte för mig att ha räkor.. köpte CR WP och körsbär av jättegulliga Miioo här. Men jag har inte lyckats få dem att överleva.. och inte kommer vi underfund med vad det är som gör att de dör heller... jag VILL verkligen ha räkor de är så söta..!! Jag har egen brunn så jag misstänker att det är där det sitter.. men mina fiskar funkar det bra med.

                        Är det någon som har några tips så tar jag gjärna emot dem.
                        ha de
                        Eliza
                        Du har PM
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • chessman
                          • November 2006
                          • 368

                          #13
                          Ursprungligen postat av rödtoppen
                          Svårt det där med räkor, köpte för ca 1 år sen ett 10-tal beeräkor - alla dog
                          Köpte 2 rödnosräkor i Söndags (koppade in dem på 2,5 timmar) - har 1 kvar idag.

                          Du kan inte ha ett litet räkkar ( ca 20-30 liter) och ta vatten från ditt jobb (antar att de inte har samma brunn som dig )

                          Mmm har faktiskt haft tanken att göra så..
                          Karet jag har dem i dag är på 55L
                          Hobbyakvarist med 250L akvarium..
                          Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L

                          Kommentar

                          Arbetssätt...