räkor och kalciumkarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    räkor och kalciumkarbonat

    Har problem med att snäckskal eroderar (stavning?) och tänkte köpa Kalciumkarbonat (fodertillskott till hästar) på Granngården.
    Det borde väl inte vara några problem för räkorna va ?
    / dtoppen /
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    #2
    Kalcium finns även i räkskal, så vore jag du skulle jag köpa lite fryst räkmix och mata med, eventuellt sätta in en liten kalksten/hålsten. Jag vet inte alls hur Kalciumkarbonatet för hästar funkar så jag kan varken säga bu eller bä men det låter vanskligt för räkorna, speciellt med tanke på att de är så extra känsliga.

    Jag köpte en burk räkpellets på zoo för några veckor sedan, och det är mina äppelsnäckor verkligen galen i. Det innehåller mycket som är bra för skalen.
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      tänkte mer att låta de lösa upp sig i karet, inte som foder
      är jag helt fel ute eller
      / dtoppen /

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #4
        Jag skulle inte göra det. Vore det mer som mat som de kunde välja att äta så vore det kanske inte lika riskabelt, men blandar man det i vattnet och det blir fel värden så finns det nog en stor risk att de stryker med utav det. Jag har aldrig hört att man använder kalciumkarbonat för hästar till akvarier men det kanske man gör...? Tror i sådana fall mer på en liten kalksten som är till för just akvarier.
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av Fridas
          Kalcium finns även i räkskal, så vore jag du skulle jag köpa lite fryst räkmix och mata med, eventuellt sätta in en liten kalksten/hålsten.
          Jag köpte en burk räkpellets på zoo för några veckor sedan, och det är mina äppelsnäckor verkligen galen i. Det innehåller mycket som är bra för skalen.
          Jaha... Kalcium i räkskal !!! Tidigare så har det alltid låtit att man absolut inte ska blanda ihop snäckskal och räkskal. Att räkskal innehåller kinin.
          Jag var nämligen inne på att orsaken till att snäckornas skal blir "frätta" kunde ligga till grund för att även räkornas skal blir "spruckna" i färgerna efter ömsning, kunde vara densamma!!!
          Nu känner jag mig ännu mer förvirrad!!!

          När det gällde räkskal så fick jag rådet att helt enkelt mata med skaldjur alltså cyklops och artemia och jag tycker att det har blivit bättre.. Kan krossade snäckskal vara något att stoppa i pumpen för snäckskal?!
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Räkskal innehåller kalciumkarbonat (CaCO3).
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ursprungligen postat av Fridas
              Räkskal innehåller kalciumkarbonat (CaCO3).
              Hmm... Jaha... Ja ja.. jag ger upp... Olika bud överallt...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina
                Jaha... Kalcium i räkskal !!! Tidigare så har det alltid låtit att man absolut inte ska blanda ihop snäckskal och räkskal. Att räkskal innehåller kinin.
                Jag var nämligen inne på att orsaken till att snäckornas skal blir "frätta" kunde ligga till grund för att även räkornas skal blir "spruckna" i färgerna efter ömsning, kunde vara densamma!!!
                Nu känner jag mig ännu mer förvirrad!!!

                När det gällde räkskal så fick jag rådet att helt enkelt mata med skaldjur alltså cyklops och artemia och jag tycker att det har blivit bättre.. Kan krossade snäckskal vara något att stoppa i pumpen för snäckskal?!
                Skillnaden är mängden och därav behovet... Snäckors skal är till större delen uppbyggda av kalk. Medan räkors skal är uppbyggda av kitin(inte kinin som är ett gift) och skelerotin. Visst finns det även kalcium i räkskal men absolut inte i samma utsträckning. Då hade ju skalet varit stenhårt och omöjligt för räkorna att byta.

                Orsaken är inte densamma eftersom de inte har samma behov. Det är två helt olika djur med olika sorters skal.

                Spruckna i färgerna har ju inte med skalets hårdhet att göra utan utfodring, miljö och arv. Många räkor får sämre färger med åldern. Vilket ju då innebär vid ömsning.
                Senast redigerad av Eurydike; 25 January 2008, 05:59.

                Kommentar

                Arbetssätt...