Är detta äppelsnäckans rom??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumis
    • December 2006
    • 118

    Är detta äppelsnäckans rom??

    Kom nyss hem och kikade som vanligt in i karen för att se så alla mår bra. Började då bli en aning förvirrad då jag såg en massa små genomskinliga ägg sittandes på akvarietsglas.. en massa lite här och var?!
    I karet går även malaysiska-sandsnäckor, men äggen tycker jag verkar för stora för att de skall ha lagt dem. Kakaduacikliderna brukar ju inte heller lägga så öppet, mitt på rutan?! Så vem är det??
    Vore tacksam för svar.. även gissningar.

    Mvh/Hanna
    Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    #2
    Mitt på rutan under vatten? Nja, då är inte älppelsnäckorna skyldiga i alla fall, de lägger sina ägg i tjocka korvar ovanför vattenytan.

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Äpplesnäckor är det inte då dom lägger dom ovanför ytan och det är en vit klump.

      Thomas
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • Pumis
        • December 2006
        • 118

        #4
        Hmm.. man tackar för svaren... då kanske det bara är de "vanliga" sniglarna man får med sig när man köper växter jag har fått hem som ägger dessa små klickar med äggklassar lite överallt.. hehe.. attans
        Hade hoppats på små äpplebäbisar!
        Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          sänk vattenytan och mata ordentligt så har du troligtvis snart massor me klasar av äpplesnäckorna..
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #6
            Ursprungligen postat av Pumis
            Hmm.. man tackar för svaren... då kanske det bara är de "vanliga" sniglarna man får med sig när man köper växter jag har fått hem som ägger dessa små klickar med äggklassar lite överallt.. hehe.. attans
            Hade hoppats på små äpplebäbisar!
            Precis som MagicFingers skriver så mata på och ha ca 10-15 cm mellan täckglaset och vattenytan så att de kan lägga sina ägg. Men en basic sak bara, jag hoppas du har både hanar och honor av äppelsnäckorna eller att någon hona redan är parad sen tidigare, annars lär du inte få några barn

            Kommentar

            • Pumis
              • December 2006
              • 118

              #7
              Ahhh, man tackar så hemskt mycket för svaren! Underbart bra att ha er! Har nyligen gjort ett vattenbyte och sänkt nivån så att de kan fästa sina äggklasar. Jag hoppas verkligen jag har någon hane respektive hona.. (köpte 6 stycken till 180 litaren) Så kan ju inte ha maximal otur! Hehe .. Kan man föresten se någon skillnade på dem??

              /Hanna
              Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Jag ser ingen skillnad på mina (har 5 vuxna) men ynglar gör de... Fick en kull kläckt för ca 1 vecka sedan och några dagar senare satt en ny klase på rutan.. Så om så där 2 v får vi nya bäsar...Igen.
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • Fridas
                  • September 2007
                  • 629

                  #9
                  Ska de vara fullvuxna för att kunna få ungar, eller lägger de ägg redan tidigt?
                  Jag har 5st som är ungefär 3cm i diameter, är de för små för att få ungar?
                  ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                  Kommentar

                  • lillian53
                    • June 2007
                    • 9

                    #10
                    Jeg tror godt du kan få ägg hvis de er 3 cm. De ägg du beskriver på glasser, kunne være hvis du har nogle store stribede snegle der ligner et posthorn. De er nemlig i familie med äppelsnäckan, men lægger ders ¨gg under vand. Jeg har 3 stk. som lægger ägg hele tiden.

                    Kommentar

                    • rödtoppen
                      • June 2006
                      • 3148

                      #11
                      Spara inte för många äggklasar (om de kommer att lägga ägg), en klase kan innehålla 100 ägg - ett jäkla bry att få sålt dem
                      / dtoppen /

                      Kommentar

                      • smokin
                        • January 2007
                        • 198

                        #12
                        100 st det lät lite lite..jag har faft en hel klase med blå äpplen som kläckts..jag har sålt ca 170 st men har ändå ca 70-80 kvar nu...
                        Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



                        Kommentar

                        • surinam
                          • September 2007
                          • 673

                          #13
                          Mina blåa äppelsnäckor har lagt 3 romklasar nu
                          Men blir det fler klasar tar jag bort dom som ni tipsar om.
                          Idag ska jag iväg och köpa nytt lysrör till räkkaret, har bara glödlampor nu.
                          1 st malkar
                          1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...