Äppelsnäckor, Ska de växa såhär fort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Äppelsnäckor, Ska de växa såhär fort?


    För lite över en månad sedan köpte jag 5 små äppelsnäckor. De var då 4-6mm ”små”. Idag är de 2,5-3cm i diameter och de växer verkligen superfort. Är detta normalt eller får de för mycket mat? Jag har några platyyngel och dvärgräkor i karet så jag matar ju väldigt lite, men äppelsnäckorna älskar räkpellets så när jag haft i sådant eller maltabletter så samlas de i ring runt maten Kan de växa ”för fort”? Trodde att de växte långsamt men det gör då verkligen inte dessa. Skalen är fina och hela så det ser inte ut som om de mår dåligt eller så, och vattenkvaliteten är perfekt i karet.

    Superhärliga äppelsnäckor måste jag säga, bara de inte äter ihjäl sig eller nått sånt…???
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Dom kan äta för mycket men tvekar på att dom kan växa "för" fort.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • smokin
      • January 2007
      • 198

      #3
      Ursprungligen postat av Fridas

      Superhärliga äppelsnäckor måste jag säga, bara de inte äter ihjäl sig eller nått sånt…???
      måste säga att det låter väldigt kul att du gillar de

      jag har en hel hög i mitt 60 liters akvarium..dryga 110 st..där matar jag ganska så friskt och har inte sett att de mår dåligt av det..men eftersom jag har så stor mängd i det akvariumet så växer de inte lika fort, men när jag har flyttat några till de andra akvarierna så växer de till ganska så fort..
      Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



      Kommentar

      • Blissan
        • March 2006
        • 151

        #4
        Jag har äppelsnäckbebisar i olika akvarium och i räkakvariet så har de vuxit 3 ggr så stora som sina syskon i de övriga akvarierna,jag har en teori om att räkmaten är superkäk för snäckorna.Skalen är också jättefina .

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          måste säga att det låter väldigt kul att du gillar de
          Ja de är så otroligt fina och "sociala". Man ser dem hela tiden och de städar otroligt bra. Helt klart det bästa akvarierelaterade köpet jag gjorde under 2007. Skulle kunna ha ett speciellt kar bara med äppelsnäckor för att de är så trevliga. Fast jag antar att de trivs ganska bra med mindre fredliga fiskar också

          Jag har äppelsnäckbebisar i olika akvarium och i räkakvariet så har de vuxit 3 ggr så stora som sina syskon i de övriga akvarierna,jag har en teori om att räkmaten är superkäk för snäckorna.Skalen är också jättefina.
          Jag börjar också fundera på något sånt. Speciellt eftersom de växer så fort, men också eftersom skalen är så otroligt fina. Fast det är klart; går de färre tillsammans i ett kar så blir det ju mer mat åt varje snäcka. Men jag matar ju inte snäckorna, utan de kommer över sådant som blir kvar eller alger och sånt på växter mm.

          Hur som helst så är de otroligt fina snäckor du sålde smokin, är förälskad i mina små blå
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          Arbetssätt...