Nya "polkagrisar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Nya "polkagrisar"

    Hur glad blev inte jag när jag travade in på akvariebutiken igår och hittade ett gäng Crystal red som såg riktigt fina ut! De jag har sen tidigare är i princip helröda, sen finns det en liten räkling nånstans bland dom som är mer randig. Dessa fyra som inhandlades igår är helt ljuvliga! Det vita är verkligen vitt och jag önskar att jag hade kunnat ta bilder på dom för att lägga ut här. Fast jag har lagt dom i en nätyngelkasse, så dom syns inte alltför bra. Dom är för små för att jag ska våga släppa dom i akvariet. Är lite rädd för att firrarna ska se dom som mat. Dessutom tänkte jag flytta dom till mitt 180 liters när jag får hem det nya, som förhoppningsvis inte är trasigt...
    Från början tänkte jag ha i mina gamla crystal red, men det kanske inte är så smart att blanda nu när jag fått tag i såna av bättre kvalitet?
    Ja, det bästa var väl ändå att dessa små raringar inte kostade mer än dom med sämre teckning som jag köpte förut... Så jag är nöjd...
    Jag gillar ju mina gamla. De är jättevackert röda. Men dessa nya ser ju nästan ut som en annan sort när de har ränderna de ska ha.

    Funkar crystalräkor bra ihop med gröna räkor? De ska ju så småningom gå i ett hyfsat stort kar som jag bara ska ha små fiskar i... tänkte att det kunde vara kul att ha gröna eller någon Neocaridina tillsammans med polkagrisarna.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Jag vet inte om de gröna.. Fråga proffsen.. Men om de är körsbär så går det väl?!
    Men om du vill ha en massa bebisar så ha inte i fisk... Sen kan du ju blanda i de finaste av de gamla som du har ifall alla dina nya är syskon, så du får lite nytt blod.. Om du läser på Evus tråd om från C-grad till A-grad.. Det sämsta för färgerna är inavel tror jag..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Grattis till inköpet!! Kul!

      De gröna ska enligt korsningsschemat inte kunna korsa sig med CR, men båda är Caridina.. Man kanske ska vara medveten om att det finns en risk, om än väldigt liten?

      EDIT: Glömde ju hälften.. *S* Tycker att det är kul att blanda räksorter i samma kar (så länge de inte korsar sig alltså) eftersom de olika sorterna verkar ha lite olika beteende. Mitt körsbärskar levde verkligen upp när humlorna flyttade in. Nu är det räkor på "alla nivåer", humlorna simmar mycket och gärna, medans körsbären gärna sitter på öppen yta och "solar".
      Senast redigerad av Dysnomia; 17 January 2008, 11:27.
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Ursprungligen postat av Katharina
        Jag vet inte om de gröna.. Fråga proffsen.. Men om de är körsbär så går det väl?!
        Men om du vill ha en massa bebisar så ha inte i fisk... Sen kan du ju blanda i de finaste av de gamla som du har ifall alla dina nya är syskon, så du får lite nytt blod.. Om du läser på Evus tråd om från C-grad till A-grad.. Det sämsta för färgerna är inavel tror jag..
        Nä, jag vet att det är lite farligt att ha i fisk... men jag har ändå lyckats få ett stabilt antal räklingar att överleva, trots botior och annat livsfarligt. I det nya ska jag inte ha annat än någon L-mal som som lever på botten och bara väldigt små fiskar annars. Om jag nu får tag i Microrasbora kubotai så blir det såna. Fast mitt senaste försök att få hem misslyckades
        Dessutom ska jag inte ha malar som knaprar växter, vilket jag har i nästan alla andra akvarium, så att jag ska kunna ha en större mängd växter och av arter jag helst vill ha.

        Tänkte se efter om jag hittar den där randigare räkan när jag ska flytta in randisarna i nya akvariet. Å så får jag ju se om jag får tag i snygga räkor senare, så man får blanda i nytt blod. Tänkte på sikt inte ha crystal red i akvariet som de är i nu, utan koncentrera mig på att ha i det nya där jag kan ha snällare fiskar.
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Paatsu
          • December 2006
          • 294

          #5
          Det är roligt att man kan få tag på snygga Crystal reds nu på vanliga djuraffärer. BrommaZoo marknad har jag sett många snygga räkor (S-SS). De har ju t o m sänkt priset till 26kr per styck! Otroligt prisvärd för de som tycker "vanliga" är fula.
          Redbee.se » // Johnny

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Paatsu
            Det är roligt att man kan få tag på snygga Crystal reds nu på vanliga djuraffärer. BrommaZoo marknad har jag sett många snygga räkor (S-SS). De har ju t o m sänkt priset till 26kr per styck! Otroligt prisvärd för de som tycker "vanliga" är fula.
            Va!! Tar de 26 kr styck för S-SS???????????? Då ska jag åka dit imorgon!!!
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Paatsu
              • December 2006
              • 294

              #7
              Fast jag tror de tar in från olika leverantörer. Sist jag var där så hade de hälften "fula" och hälften S-SS.
              Redbee.se » // Johnny

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Paatsu
                Fast jag tror de tar in från olika leverantörer. Sist jag var där så hade de hälften "fula" och hälften S-SS.
                Hå hå.. Varför sa du inte det igår.. Nu jobbar jag ju i morgon!!! Jag får skicka karln..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Radioaktiva Räkor
                  • May 2007
                  • 1760

                  #9
                  Var där senast i förrgår, bara vanliga "fulingar".

                  //C
                  With a licence to krill!
                  Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                  Kommentar

                  • evus
                    • September 2006
                    • 729

                    #10
                    Kanske värt att ta en sväng dit igen. De "finare" tar de in från Kallhälls akvarium men förut så kostade de dubbelt så mycket har jag för mig
                    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #11
                      Här är dom förresten...
                      Bifogade filer
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • Blissan
                        • March 2006
                        • 151

                        #12
                        Jag var på Bromma Zoomarknad idag,tyvärr så fanns det bara "ovanligt dåligt" färgade crystal red där.....men dom var billiga

                        Kommentar

                        • Paatsu
                          • December 2006
                          • 294

                          #13
                          Ursprungligen postat av Inka
                          Här är dom förresten...
                          Otroligt läckra...betydligt roligare med polkagrisränder än "vanliga"
                          Redbee.se » // Johnny

                          Kommentar

                          • patdah
                            • November 2007
                            • 659

                            #14
                            Ursprungligen postat av Paatsu
                            Det är roligt att man kan få tag på snygga Crystal reds nu på vanliga djuraffärer. BrommaZoo marknad har jag sett många snygga räkor (S-SS). De har ju t o m sänkt priset till 26kr per styck! Otroligt prisvärd för de som tycker "vanliga" är fula.
                            Tar bromma zoomarknad 26 svenska kronor för S-SS?
                            /Patrik

                            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                            Kommentar

                            • surinam
                              • September 2007
                              • 673

                              #15
                              Varför bor jag i Jönköping? jag blir snart galen om jag inte får tag i några räkor...
                              Inka jag förstår din lycka, grattis
                              1 st malkar
                              1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...