Sidliggande äppelsnäcka slemmar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    Sidliggande äppelsnäcka slemmar!

    Köpte igår två äppelsnäckor som jag koppade in över en halvtimme (nytt vatten var tioende minut). De har gått bra över natten, men runt lunch idag ser jag att den ena ligger snett på sidan halvt ur sitt skal men livlös. Tänker att den har dött och ska ta upp den, men direkt jag rör vid den så drar den ihop sig och sluter skalet med locket.

    Låter den ligga ett par timmar och samma sak igen, den ligger på sidan och sekreterar något slags luddigt vitt/transparent slem.

    Den andra snäckan som är lite mindre går omkring i karet då och då, men är inte jättelivlig. Senaste timmen har den suttit och sträckt ut en tentakel (inte de två vanliga spröten!) jag aldrig sett förut, men rör sig inte så mycket utöver det.

    Här har ni bild på dem:
    Lärorikt och intressant innehåll i ett enkelt format Alla artiklar Ta del av våra favoritartiklar Vi har publicerat massor av artiklar här på sajten, och utav dessa har vi såklart ett par favoriter. Dessa favoriter har vi sammanställt här nedanför så att du enkelt kan läsa och ta del av dem. Är det svårt att ... Läs mer


    (Den vänstra är den med tentakeln som är inringad, den andra är den med slemmet som pilen pekar på)

    Finns det förresten någon artbeskrivning på dessa snäckor? Vore trevligt att få info om lämpligast skötsel, lämpliga vattenvärden och så vidare. Säljaren och vänner som har likadana har kört med "De klarar sig oavsett kar", så jag var väl lite godtrogen när jag köpte dem.
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    #2
    "antennen" du ser är deras andningsrör...de kryper upp mot ytan å sträcker ut röret över ytan å suger i sig luft.. De kan även ligga å vifta med den lite här och var som din gör.. Att din ena snäcka ligger på botten å hänger ut med foten brukar också vara helt normalt,oftast vilar de så men den kan ju även må dåligt.. Men om de är väldigt sega kan det bero på din temp..de vill ha 20-28 grader eller så kanske de är hungriga... De äter mycket och gärna.. Sök gärna på snäckan här i forumet så kanske du hittar mer matnyttiga saker!

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Här är en bra länk till mera om äppelsnäckor: http://www.applesnail.net/
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Whistler84
        • November 2007
        • 850

        #4
        Tackar för infon.

        Misstänker dock att något blev fel vid inkoppning eller så var det något annat som gick galet, för båda snäckorna är nu döda.

        Mina platy blev dock glada för en ändring i dieten.

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #5
          Näää fy vad tråkigt!
          Det är bara att ta nya tag och skaffa nya men om du tror att det var inkoppningen som var problemet så var ännu noggrannare nästa gång...Ta god tid på dig,1-3 timmar..Lycka till om du skaffar nya!

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            Eftersom de hade ute sitt luftrör så kanske det berodde på syrebrist...? Eller om det är dålig kvalitét på vattnet? (snäckor visar upp tecken på fel fortare än fiskar).

            Kan också vara så att butiken helt enkelt inte matar sina snäckor (vanligare än vad man tror) och att de helt enkelt var på svältgränsen, och sedan vid byte av miljö blev det kanske för mycket för dom...

            När jag själv köpt snäckor har jag bara slängt ner dom utan inkoppning; ingen har dött.
            Räkbiten


            Kommentar

            • cikliden2
              • January 2005
              • 434

              #7
              Jag koppar inte heller in mina snäckor och ingen har dött, då har jag tom fått hem dem på posten en del:-)

              Kommentar

              • Fridas
                • September 2007
                • 629

                #8
                Just detta med slem undrar också jag över. Jag har några äppelsäckor som ibland går och släpper ut slem efter sig. Det blir som smala strängar med slem på botten som den finkorniga sanden sedan fastnar på. Vad är detta?

                Jag får för mig att det är detta slem/sekret som de lägger ägg i och fäster ovanför vattnet, men att de på något vis tömmer slemmet i bottensanden om de producerar för mycket. Är jag ute och cyklar helt nu???

                De mår fin fint och växer otroligt bra. Har fina skal och färger och jag tror inte att det är något fel på dem, men de slemmar ganska mycket till och från. Vet inte om alla gör det men en del av dem i alla fall. Vad är detta egentligen?
                ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                Kommentar

                • joel90
                  • February 2007
                  • 58

                  #9
                  samma sak hände med mina sniglar!!! men det som jag lade märke till är att vi har samma sand!!! vem vet det kanske beror på sanden!!???
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364080

                  Kommentar

                  • Whistler84
                    • November 2007
                    • 850

                    #10
                    Jag har svart Råda blästersilikat. Försäljaren sade att jag inte bör ha malawiciklider, men alla andra fiskar och prylar går utmärkt. Äppelsnäckorna skulle inte vara några som helst problem...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...