Hur ska jag lyckas få mina äppelsnäckor att föröka sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Hur ska jag lyckas få mina äppelsnäckor att föröka sig?

    Jag har två äppelsnäckor som är ca 5cm i diameter och 7st som är runt en ärtas storlek. I det akvariumet som de går i så har jag inget täckglas utan en tillhörande ramp . Om de lägger ägg hur ska jag då sköta de?
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    Om du menar en heltäckande ramp (svart lock med inbyggt ljus)
    så kommer de att läcka äggen i locket.

    Om du inte har heltäckande ramp så sänk bara vattennivån något.

    Du behöver inte "sköta" om äggen.. det brukar gå bra iaf.
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Blissan
      • March 2006
      • 151

      #3
      Ibland kan det bli för varmt,för kallt eller för torrt för äggkokongerna i en heltäckande ramp.
      Jag skär bort kokongen med en vass kniv,håll något under ,den får inte ramla ner i vattnet!
      Sen tar jag en burk,typ godisburk eller annat mindre plastkärl,ha i akvarievatten ca 1/3 och tag sedan en bit frigolitskiva eller liknande och lägg på vattnet som en flotte och på den placerar du äggkokongen.lägg på ett lock med en massa hål i alt. lägg locket på glänt så det blir en lagom fuktig miljö.
      Ställ sedan hela skapelsen ovanpå ljusrampen på ditt akvarium!
      När snäckorna kläcks efter ungefär 14 dgr så kryper de själva ner i vattnet .

      Kommentar

      • Öronräv
        • March 2007
        • 754

        #4
        Bör det inte bli litet väl varmt i burken om man har den stående på ljusrampen?
        There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

        http://oeronraev.bilddagboken.se/

        Kommentar

        • cikliden2
          • January 2005
          • 434

          #5
          Ursprungligen postat av Blissan
          Ibland kan det bli för varmt,för kallt eller för torrt för äggkokongerna i en heltäckande ramp.
          Jag skär bort kokongen med en vass kniv,håll något under ,den får inte ramla ner i vattnet!
          Sen tar jag en burk,typ godisburk eller annat mindre plastkärl,ha i akvarievatten ca 1/3 och tag sedan en bit frigolitskiva eller liknande och lägg på vattnet som en flotte och på den placerar du äggkokongen.lägg på ett lock med en massa hål i alt. lägg locket på glänt så det blir en lagom fuktig miljö.
          Ställ sedan hela skapelsen ovanpå ljusrampen på ditt akvarium!
          När snäckorna kläcks efter ungefär 14 dgr så kryper de själva ner i vattnet .

          Oj det låter ju smidigt men det blir som sagt inte för kallt eller varmt däruppe? Vad ska de ha för mat när de är nykläckta och bör de går i ett eget akvarium fast att jag bara har platy?

          Kommentar

          • Blissan
            • March 2006
            • 151

            #6
            Ursprungligen postat av cikliden2
            Oj det låter ju smidigt men det blir som sagt inte för kallt eller varmt däruppe? Vad ska de ha för mat när de är nykläckta och bör de går i ett eget akvarium fast att jag bara har platy?
            Rampen på mitt akvarium har 2 lysrör,det har inte blivit för varmt och att rören är släckta på natten har inte haft någon negativ inverkan på kläckresultatet,man kan ju kanske ha en termometer i så man har koll på tempen om man är orolig,och kanske inte ställa burken rakt över där lysröret sitter.Det har fungerat utmärkt för mig.
            Jag släpper ner snäckorna i akvariet när de kläckts och där hittar de ju allt möjligt att knapra på! Sen kan man ju mata med algtabletter mm + sådant som man ger till de vuxna snäckorna.
            Det blir ju rätt många småttingar från en kokong så att mata extra är viktigt så de inte växer för långsamt.
            Dina platys bryr sig säkert inte om snäckorna.

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Mina platys nafsar efter snäckorna med det funkar iaf. Tänk på att du måste ha en hona och en hane för att få ungar...

              Kommentar

              • cikliden2
                • January 2005
                • 434

                #8
                Ursprungligen postat av _Lena_
                Mina platys nafsar efter snäckorna med det funkar iaf. Tänk på att du måste ha en hona och en hane för att få ungar...
                Jag vet inte vad det är för kön på dem men det är fem stycken som är lite mindre och två större i annan färg...Hur ser man skillnad?

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9

                  Jag funderar fortfarande dock, eftersom mina snäckor drar in sig i skalet när jag lyfter dem...
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • cikliden2
                    • January 2005
                    • 434

                    #10
                    Ursprungligen postat av lili76
                    http://www.tronchaser.com/~cindi/ss.html
                    Jag funderar fortfarande dock, eftersom mina snäckor drar in sig i skalet när jag lyfter dem...

                    Ja de gömmer sig ju när man tar dem ur vattnet undrar hur de har gjort...hm;-)??

                    Kommentar

                    Arbetssätt...