Snäcka lossnat lite från skalet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ceci
    • September 2006
    • 124

    Snäcka lossnat lite från skalet

    Hej
    Min Pomacea bridgesii (Laban) är grå med vitt skal.
    De senaste dagarna har han mest legat inne i sitt skal, fiskarna är där och nafsar så fort han tittar ut. Det har de förresten alltid gjort, min andra snäcka blir inte attackerad av fiskarna alls.
    Jag ser att delar av hans kropp som är bleka sticker ut, delar som ska sitta inneslutna i skalet. Hans "fot" ser svullen ut.
    Ska jag avliva snäckan?
    Kan jag hjälpa den på något sätt?
    Jag har kalksten i akvariet. Skalet är inte trasigt någonstans.
    ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
    "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk
  • Ceci
    • September 2006
    • 124

    #2
    Nu har jag tagit upp & lagt snäckan i en egen glasskål med akvarievatten. Den kryper omkring, kanske den vågar mer när den är ensam. Svullen på ena sidan av kroppen. Kan man behandla med baktopur direct?

    Det är en guppyhona i det stora akvariet som har fenröta på stjärtfenan, och kampfisken är svullen i kroppen. De har fått ett intensivbad med baktopur i 30 min. Kan deras sjukdom ha att göra med snäckans tillstånd?
    ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
    "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

    Kommentar

    • jubbe063
      • November 2007
      • 343

      #3
      hur exakt är foten skadad? har den nåt sår eler har fiskarna nafsat bitar av den. En avbiten tentakel är lätt för snäckan att läka men skador på foten kan vara dödliga om de är stora, är de litet sår eller så kan det fungera med lite mer kalk i vattnet, detta har en stressminskande funktion och hjälper snäckan att bygga upp sig igen.

      Eller kan den svullna foten vara symtom på en tumör, bildas en förkalkad tumör kan det bero på interna skador eller yttre våld, är det en tumör internt så kan man aldrig veta det förrän man disikerat snäckan. Alternativt så kan en förkalkning och svullnad bero på en infektion, och det är vanligt att förkalkningen blir kvar även efter att infektionen försvunnit, speciallt gäller det snäckor som är lila eller rödbruna i skalet.

      För att gå över till att snäckan lossnat från skalet. Vilken del är det? Är det manteln som släppt från skalkanten eller? Är det manteln som lossnat kollapsat så kan man hjälpa snäckan genom att "rulla den" (funkar även vid vattenfylld eller kollapsad lunga). Observera att kollaps på en av sidorna går att avhjälpa men har manteln lossnat från alla sidor så är det dödligt.. Gör så här i så fall om det bara är delar av manteln det gäller:

      Plocka upp snäckan ur vattnet, spiran ska peka uppåt mot taket och rotera snäckan i i växtriktningen (motsols)så att vaten och sånt på det sättet rinner ut ur håligheterna. Fortsätt att snurra några extra varv efter det slutat komma ut vätska.
      Sen vänder du snäckan så att spiran pekar bort från dig, och roterar snäckan medsols flera varv. Då ska det sista vattnet komma ut ur lunga och mantelhålighet. Låt sedan snäckan ligga i en burk eller nåt med fuktigt underlag men inte under vatten. Antagligen kommer den att ligga still men kan även krypa omkring lite granna fortsätt och ha den i burken med hög fuktighet några dagar om det är manteln som lossnat, är det vattenfylld eller kollapsad lunga så räcker det med ett par timmar.

      Lungan läker oftast ihop, men när det gäller manteln så är dety lite av en chanstagning, det slutar oftast med döden för snäckan beroende på hur stor del av manteln som lossnat, men det kan vara värt ett försök.

      Sista alternativet är att inte försöka bota den utan att lägga den i frysen, då saktar snäckan av och går i dvala somnar och fryser ihjäl utan att den känner något. kan likna det vid en bedövning, så det är helt smärtfritt för snäckan att avlivas på detta sätt.

      // Jörgen

      Kommentar

      • Ceci
        • September 2006
        • 124

        #4
        Tusen, tusen tack för ditt svar!!
        ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
        "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

        Kommentar

        • sessan 401
          • January 2008
          • 144

          #5
          Sista alternativet är att inte försöka bota den utan att lägga den i frysen, då saktar snäckan av och går i dvala somnar och fryser ihjäl utan att den känner något. kan likna det vid en bedövning, så det är helt smärtfritt för snäckan att avlivas på detta sätt.

          // Jörgen

          Huvalingen!
          Borde inte det "snällaste" vara att krossa den med ett slag med hammaren?
          I fall de inte skulle domna bort i frysen, blir det ju en mkt plågsam död istället!

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #6
            Ursprungligen postat av sessan 401
            Huvalingen!
            Borde inte det "snällaste" vara att krossa den med ett slag med hammaren?
            I fall de inte skulle domna bort i frysen, blir det ju en mkt plågsam död istället!
            Jo, krossa dem med hammare eller nåt är ett bra sätt oxå, men många tycker det är lite äckoligt att mosa dem. Med fiskar är det ett säkert sätt. Men för snäckor fungerar frysen ypperligt bra, så du behöver aldrig oroa dig för att de inte ska domna bort. Men vill man vara helsäker så plocka upp dem och lägg dem där det är under 18 grader en stund sen i kylen 5-8 grader och och sen i frysen så är du till 150% säker på att de domnat bort och inte känner ett jota.

            Kommentar

            • sessan 401
              • January 2008
              • 144

              #7
              Okej. Det låter ju bra att "vänja" dem lite hehe. I den takten borde det ju räknas som svensk vinter ...okej jag blev övertygad =)

              Kommentar

              • jubbe063
                • November 2007
                • 343

                #8
                Ursprungligen postat av Ceci
                Tusen, tusen tack för ditt svar!!
                Hej Ceci!!!

                Hur har det gått med snäckan? Lever den än? På bättringsvägen eller är den lika illa där an än eller rent av död redan?

                Kommentar

                Arbetssätt...