Problem med ömsning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fengwall
    • August 2007
    • 67

    Problem med ömsning

    Hittade idag en död räka i mitt kar , den var ca 1.5 månad gammal. Det ser ut som att den höll på att ömsa skinn, hade fått ut bakkroppen men inte resten.

    Vad beror det på.....??

    Något man kan göra!?
  • smokin
    • January 2007
    • 198

    #2
    kan tänkas att du har för högt Ph i ditt akvarium..har för mig att de får svårare att ömsa skal då..
    Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



    Kommentar

    • Paatsu
      • December 2006
      • 294

      #3
      Vad har du för vattenvärde? PH, KH och helst GH.

      Jag brukar ibland mata mina räkor med kalciumrikt pellets och har aldrig sett såna problem.
      Redbee.se » // Johnny

      Kommentar

      • fengwall
        • August 2007
        • 67

        #4
        Vet ej ph men var ok förut. Ska köpa nytt pack test-stickor idag och kolla.

        Vad beror ändrat ph på? och hur fixar man det?

        De får foder anpassat för skaldjur men vet inte om det är särskilt mycket kalcium i det. Ska köpa en ny variant av mat snart, det jag har är mera för större skaldjur så jag måste hålla på och krossa pelletsena innan jag matar med det. Fast de verkar gilla det! Har en vuxen hane som kommer springande varje gång de får mat!

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Köp dropptest istället; lättare att läsa av och nog lite mer pålitliga också
          Räkbiten


          Kommentar

          • fengwall
            • August 2007
            • 67

            #6
            Sen har jag en liten avstickar-fråga. Någon fler som märkt av smådjur i karet efter de lagt i löv? Har sett nästan mikroskopiska små sprättande saker i vattnet och vad jag tror är springmask. Jag drabbades själv i julas av springmask och tror det är för att jag fått i mig akvarievatten ( brukar suga på slangen till häverten för att få igång vattenflödet ). lite pinsamt att fråga......

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Inte när jag lagt i löv.. Men jag har sådana små maskar i räkkaret. Frågade här inne (lite lätt hysteriskt) när jag upptäckte dem för en tid sedan. Fick till svar att detta är helt "normalt" och ofarligt, att det finns i "alla" akvarium (men att fiskar brukar äta upp dem och alltså inte räkor, därav att de syns i räkkaret) och att de blir många just för att man matar räkor ganska mycket.
              Upptäckte när jag gick tillbaka till innerfilter att de numera fastnar där. *Ler grymt* När jag hade skumfilter och luftpump så var de överallt.

              Dock tror jag inte att detta är en mask som kan smitta oss människor då de är vattenlevande. Men jag kan inte svära på det, iofs...
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • fengwall
                • August 2007
                • 67

                #8
                GH ca >4 d. Fast jag vet inte riktigt vad det innebär, fast det står att det ligger inom det normala. Vad är Gh? ph ligger på ca 6,8 så det verkar ok. vet inte kanske bara var en engångsgrej.....

                Kommentar

                Arbetssätt...