Musslor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjRoman
    • December 2007
    • 242

    Musslor

    Kan man ha musslor i vanliga akvarier (i samma vatten som räkor och annan vanlig akvariefisk)?

    Var kan man köpa musslor i så fall?
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    De trådar jag läst här på Zoopet har alla handlat om varför inköpta eller fångade musslor dött efter ett tag och svaret har alltid varit att de svälter ihjäl. Det kan ta upp till ett halvår för dem att dö, men dör gör de, då det som hemakvarist inte går att tillgodose de planktonbehov en mussla har.

    Kommentar

    • Jessa
      • September 2003
      • 454

      #3
      Ursprungligen postat av Whistler84
      De trådar jag läst här på Zoopet har alla handlat om varför inköpta eller fångade musslor dött efter ett tag och svaret har alltid varit att de svälter ihjäl. Det kan ta upp till ett halvår för dem att dö, men dör gör de, då det som hemakvarist inte går att tillgodose de planktonbehov en mussla har.
      Jag har musslor i mina stora kar två i varje och de har varit där i snart ett år och de verkar må bra. De flyttar sig lite då och då men ligger oftast halvt nergrävda i sanden.

      Jag köpte mina i min vanliga djuraffär.

      Kommentar

      • DjRoman
        • December 2007
        • 242

        #4
        Vad kostar musslor?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Musslor äter endast och uteslutande växtplankton, så i akvarier svälter de i stort sett alltid ihjäl. Eftersom musslor har mycket låg ämnesomsättning och kan ha rätt stora näringsreserver, så kan det ta ett år för dem att dö.

          Då skall man veta att musslor i naturen är mycket långlivade djur, som oftast blir över tio år och i många arter blir över hundra år.

          Enda chansen att hålla musslor vid liv är att ha ett stort växtakvarium - i ett sånt skulle det möjligen kunna finnas tillräckligt med växtplankton för att de skall klara sig.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Jessa
            • September 2003
            • 454

            #6
            musslorna kostade 25 kr styck.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Tänk bara på ifall de skulle dö så är det ganska mycket innehåll i musslorna som ska brytas ned i karet, och risken att de förpestar hela karet ligger och lurar bakom en sten.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Jessa
                • September 2003
                • 454

                #8
                Jag har haft ett par som dött men de blev uppätna väldigt fort.
                Räkor, tetror o ciklider gör susen.

                Kommentar

                Arbetssätt...