Kräfta i räk-kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #16
    visst de e olagligt att handla med kräftor i sverige men de betyder ju inte precis att folk inte har dom. flästa välsorterade affärer har de, men dom går under hummer så dom blir lagliga.

    ha de
    /daniel
    Diskus

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #17
      Frågan är hur stor risken är för att det ska spridas smittor. Om man nu är en seriös kräftägare och inte får för sig att släppa ut dem förstås. Kan sjukdomarna överleva reningsverket?
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • patriksg
        • May 2007
        • 1705

        #18
        Jag köpte ett par kräftor för ett tag sedan då hade dom ett knepigt latinskt namn och tillhörde en annan familj så dom blev lagliga, (fast det är dom ju inte) En räka råkade hamna i det karet när jag flyttade över massa flytväxter, har bara sett den räkan en gång Så han blev nog mat
        Mvh Patrik

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av danneregner
          visst de e olagligt att handla med kräftor i sverige men de betyder ju inte precis att folk inte har dom. flästa välsorterade affärer har de, men dom går under hummer så dom blir lagliga.

          ha de
          /daniel
          Inte så smart inlägg direkt eller tror du att kokain blir lagligt om man kallar det för socker

          Lagstiftningen har tillkommit för att skydda den svenska faunan och att det inte skall spridas nya sjukdomar till våra djur. Man kan säkert ifrågasätta om denna risk finns - men alldeles oavsett vilket så anser myndigheterna detta och då får vi leva med det.
          Att som en del affärer gör strunta i lagen och sälja kräftor, eller som en del "akvarister" gör skryta med att de skiter i lagen tycker jag dock är oansvarigt och ger bara akvarister och affärer dåligt rykte såsom varande oseriösa människor som struntar i djurs välfärd. Det kan även leda till skärpt lagstiftning.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Vandal
            • January 2006
            • 1655

            #20
            frågan kvarstår dock om släktet Aegla skulle räknas till kräftorna... den tillhör såvitt jag vet inte nån av de förbjudna kräftfamiljerna...

            jag skulle gärna ha en bunt Aegla i ett akvarium, verkar vara häftiga djur...
            så hojta till om de finns tillgängliga nånstans... jag litar inte på aquabid under vinterhalvåret, så ska jag köpa därifrån blir det till våren eller om jag reser en sväng...

            vissa dvärgkräftor finns ju som inte blir mkt större än amano, men jag tror de tillhör cambaridae...
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

            Kommentar

            • Trollsvans
              • November 2007
              • 1118

              #21
              "Det är inte tillåtet att hålla denna art i Sverige – detsamma gäller för alla andra kräftarter utom den europeiska flodkräftan samt signalkräftan. "

              Står det iaf på Zoopets artbeskrivningar.
              Nu vet jag inte ens vad Aegla är för nåt skaldjur, men "dumt att chansa" låter som en bra tankegång...
              //Troll

              Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

              Kommentar

              • danneregner
                • October 2006
                • 1347

                #22
                har själv inga kräftor/hummrar men t.ex tror ni att den så kallade blå "hummer" värkliden e en hummer? nej!
                Diskus

                Kommentar

                • LadyM
                  • December 2007
                  • 96

                  #23
                  Ursprungligen postat av Trollsvans
                  "Det är inte tillåtet att hålla denna art i Sverige – detsamma gäller för alla andra kräftarter utom den europeiska flodkräftan samt signalkräftan. "

                  Står det iaf på Zoopets artbeskrivningar.
                  Nu vet jag inte ens vad Aegla är för nåt skaldjur, men "dumt att chansa" låter som en bra tankegång...

                  Jag hittade dettta här på Zoopet :AMERIKANSKA SÖTVATTENSKRÄFTOR (bl.a. släktena Cambarus, Procambarus, Cambarellus, Aegla, Orconectens)

                  Så jag antar att det betyder att de är förbjudna. Fast den stod inte med bland de förbjudna familjerna.

                  //Malin
                  Jag vet inget förrän jag vet det.

                  (varför blev allt i fetstil )

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Vet inte om riktat till mig. Men känner mig inte som gnällig forumspolis och inte jag som hittat på "idiotlagar". Finns vissa lagar så är det ju bara att bita i det sura äpplet och acceptera. Att det sen säljs i affärer är ju deras problem om någon skulle få för sig att kolla.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Vandal
                      • January 2006
                      • 1655

                      #25
                      11 a § Det är förbjudet att till Sverige föra in levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier. Förordning (2003:434).
                      11 b § Det är förbjudet att förvara och att transportera levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier.
                      Förbudet gäller inte flodkräftor (Astacus astacus) eller signalkräftor (Pacifastacus leniusculus) som fångats eller odlats i Sverige. Förordning (2003:434).


                      googlade lite:
                      Aeglidae, Trollhumrar står inte bland de familjerna, så det bör vara fritt fram... nu gäller det bara att få tag på dem...
                      over and out /Petter
                      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #26
                        Ursprungligen postat av Vandal
                        11 a § Det är förbjudet att till Sverige föra in levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier. Förordning (2003:434).11 b § Det är förbjudet att förvara och att transportera levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier.
                        Förbudet gäller inte flodkräftor (Astacus astacus) eller signalkräftor (Pacifastacus leniusculus) som fångats eller odlats i Sverige. Förordning (2003:434).

                        googlade lite:
                        Aeglidae, Trollhumrar står inte bland de familjerna, så det bör vara fritt fram... nu gäller det bara att få tag på dem...

                        Nu är väl detta en sötvattenskrabba o ingen kräfta
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Leonard
                          • January 2006
                          • 2352

                          #27
                          hummer
                          18år. . . . . .<¨,)))--{
                          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Radioaktiva Räkor
                            • May 2007
                            • 1760

                            #28
                            I Tyskland finns det Aeglor, dyker upp på AquaBid lite då och då.

                            //C
                            With a licence to krill!
                            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...