Små sniglar i hela karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redpassion
    • March 2007
    • 47

    Små sniglar i hela karet

    Jag märkte för ett tag sen att jag helt plötsligt fått små sniglar i mitt kar och förmodar att dessa är "skadedjur" Till en början var det ganska roande att ha dem där, som sällskap till mina zebrasnäckor men nu märkte jag precis att det vimmlar med bebis-snäckor i hela karet. Alltså har jag snart hela karet fullt med "skadedjur" Hur gör jag nu?

    Det finns tre stora och ungefär en miljon små :P

    Jag vill ju inte klämma ihjäl dem, finns det något man kan hälla i vattnet eller någon fisk som är extra förtjust i småsnäckor? Den får ju inte gå på zebrasnäckorna liksom....
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det enda du kan göra är att ta bort dem med en snigelfälla eller mekaniskt (krossa) då både fiskar och medel även kommer att gå på dina sebrasnäckor isf.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      Alltså dom är skadedjur om du stör dig på dom.
      Menfördelen med dom är att dom äter alger, överbliven mat, döda växt delar, osv

      Riktigt bra städare vist dom är kanske inte så vackra men dom gör nytta
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • kizz
        • January 2008
        • 39

        #4
        Om du har ett skade djur kommer det mera. Jag hade en i mitt ena kar efter 2 dagar hade jag 20 minst. Dom bildas av gammal mat som inte fiskarna har ätit up. Vilket gör att när du matar fiskarna för mkt bildas dom.
        Få bort dom så fort du kan! Du kan ta upp dom en och en med en hov eller suga in dom med en hevert!
        Fem myror är fler än fyra elefanter

        Kommentar

        • kizz
          • January 2008
          • 39

          #5
          Praktbotia Äter Sniglar.
          Fem myror är fler än fyra elefanter

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av kizz
            Praktbotia Äter Sniglar.
            Och även sebrasniglar.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • kizz
              • January 2008
              • 39

              #7
              Jajemän. När man väl fått bort sniglarna får man vara nogran med att mata fiskarna lite se så dom äter up det och sedan mata lite till. inte drösa i övermycket så det lägger sig på botten. För då kommer herr snigel
              Fem myror är fler än fyra elefanter

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det var lite det som var problemet, hon ville behålla sebrasniglarna...
                Sedan är 54 liters kar för litet till praktbotia med.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • kizz
                  • January 2008
                  • 39

                  #9
                  Jo de försig. dom blir ju rätt stora dom. Då var det inte bra med praktbotia
                  Fem myror är fler än fyra elefanter

                  Kommentar

                  • Jessa
                    • September 2003
                    • 454

                    #10
                    Jag hade 2 praktbotior i ett 43 l kar som var översvämmat men små sniglar men de bodde bara där i ca 2 veckor, men så har jag ju 5 akvarium att flytta dem mellan.

                    Nu bor de tillfälligt i 222 l karet och äter sniglar.

                    Kommentar

                    • kizz
                      • January 2008
                      • 39

                      #11
                      Stackars dom. då kan dom inte ha växt någonting nästan.
                      Fem myror är fler än fyra elefanter

                      Kommentar

                      • Jessa
                        • September 2003
                        • 454

                        #12
                        Jag vet inte hur mycket en Botia växer på två veckor men dom bor bättre nu och dom är hela 5 cm.

                        Kommentar

                        • patdah
                          • November 2007
                          • 659

                          #13
                          Jag har ett kar med ett femtiotal ancistrusyngel... dom övermatas bara för att ingen ska behöva dö av svält och det innebär ju då att snäckorna förökar sig som tusan... dock så har antalet snäckor minskat sedan jag släppte ner sex crystal red räkor... nu släppte jag ner fem räkor till häromdagen... Räkorna äter inte snäckorna men plockar upp maten om ancistrusynglen inte får i sig... och så har jag hört att räkorna äter upp snäckornas ägg. Snäckorna fångar jag i en decimeterstor rund boll av javamossa... varje dag i en vecka plockade jag upp javamossan och skakade ur den över diskbänken...
                          /Patrik

                          I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                          Kommentar

                          • BengtO
                            • May 2005
                            • 216

                            #14
                            Akta dig för skadesnäckor! Annars kanske de äter upp dina alger, döda växtdelar och överblivna fiskmat.
                            Alltså vilken skada gör dom???
                            Själv försöker jag få flera, men är nog lite för bra på att mata.

                            Kommentar

                            • smokin
                              • January 2007
                              • 198

                              #15
                              Ursprungligen postat av kizz
                              Om du har ett skade djur kommer det mera. Jag hade en i mitt ena kar efter 2 dagar hade jag 20 minst. Dom bildas av gammal mat som inte fiskarna har ätit up. Vilket gör att när du matar fiskarna för mkt bildas dom.
                              Få bort dom så fort du kan! Du kan ta upp dom en och en med en hov eller suga in dom med en hevert!
                              kan väl inte hålla med om att de bildas av gammal mat..du måste ha fått in de via nån växt eller nåt..men de är bara att ta bort de man inte vill ha..testa att ha i ett sallads blad som du kokat eller doppat i kokande vatten ha de över natten i akvariumet ta upp det med de snäckor som sitter på.har själv inte testat men hört att det ska funka..
                              Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



                              Kommentar

                              Arbetssätt...