Crystal Red räkor – Lite frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Crystal Red räkor – Lite frågor!

    Så har jag äntligen hittat en butik som var villig att ta hem dessa små räkor åt mig Ska åka och köpa dem imorgon eller på söndag och undrar nu om det är något speciellt jag behöver tänka på när jag koppar in dem? Ska man ta längre tid på sig vid ”inkoppningen” eller gör man lika som när man koppar in fisk?

    Det är 20 räkor jag beställt och de ska bo i mitt 54L akvarium med platyyngel och snäckor (Äppelsnäckor och Physor). Akvariet håller temperatur på 25grader, fritt från nitrit och nitrathalten ligger så lågt att det knappt ger utslag alls.

    Har läst någonstans att räkor inte tycker om vattenberedningsmedel så jag har skippat att använda det de två senaste delvattenbytena i detta kar. Möjligtvis finns det små rester kvar av det sedan tidigare men det kan inte vara mycket.

    Just nu har jag tyvärr inte någon mossa i karet som de kan klättra runt på. Har inte heller några blad eftersom snön ligger tung på marken, så vad matar jag dem bäst med? Fiskynglen får ju lite lite foder 3-4 gånger varje dag och lite av det hamnar säkert på botten av karet. Kan man köpa fryst mat, t.ex. räkmix och ge skalade gröna ärtor, förvällda salladsblad osv? Tar tacksamt emot tips på sådant man kan mata räkorna med.

    Är det något annat speciellt jag behöver tänka på innan jag introducerar dem till sitt nya hem? Jag har en kalksten/hålsten i detta kar, kan det vara skadligt för dem?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Nu har inte jag just CR men 5 andra dvärg räksorter. Jag koppar in mer långsamt med räkor än fisk. Har hört att de är mer känsliga för förändringar. Vet inte hur sant det är. Men jag har i alla fall aldrig mist några nya räkor.

    Vad gäller mat äter de väl allt. Men se till att mata dem om du vill att de ska föröka sig.
    Jag matar mina med artemia, cyklops, räkmix, fisk, skalade gröna ärtor, förvällda spenat blad, förvälld morot, spirulina, gurka för att nämna några exempel.

    Lycka till med dem !

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #3
      Jag använder förresten ALLTID vattenberedningsmedel och mina räkor verkar inte ha något emot det alls.

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        som sagt innan, MKT långsam inkoppning av räkor!.

        mat får dom alltid tag på det behöver du inte oroa dig för,,,

        räksäkra filtret bara...
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Ja nu har de kommit hem, och inkoppningen gick bra vad jag kan se. Alla tjugo(en) sitter på botten och letar mat och är pigga och fina. Är förvånad över hur fina de är i färgerna trots att de flyttat in idag. De var rätt så "grådassiga" precis då de kom, men när inkoppningen var färdig efter ca 2 timmar så var de riktigt röda och fina och med tydliga vita ränder. Av de tjugo jag köpte (fick 21) så var två riktigt stora.

          På zoobutiken fick jag också med en förpackning fryst räkmix samt pellets (wardley shrimp pellets formula) Hade i en sådan pellet i karet och det som var så bra var att mina fiskyngel inte brydde sig i den maten, men räkorna däremot var på det nästan direkt. Härliga små sötnosar

          Tack för hjälpen!!!!
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Räkorna kommer att städa efter ynglen.. Ge lite extra flingfoder så det trillar lite på botten.. men yngel brukar man ju ge lite extra så det är en perfekt symbios...

            Jag ger räkpellets, Cyklops eller artemia och flingfoder...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              När det gäller löv; jag la i några i mitt kar... far mest snäckorna som var intresserade av dom dock... räkorna rörde dom knappt
              Räkbiten


              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Annaica
                När det gäller löv; jag la i några i mitt kar... far mest snäckorna som var intresserade av dom dock... räkorna rörde dom knappt
                Ja, men jag undrar om inte snäckor och sniglar knaprar på växterna annars, iaf på vissa favoriter, om de blir många och/eller det är ont om mat.. Så då är det ju bra att ha löv i..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Annaica
                  • February 2006
                  • 1177

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Ja, men jag undrar om inte snäckor och sniglar knaprar på växterna annars, iaf på vissa favoriter, om de blir många och/eller det är ont om mat.. Så då är det ju bra att ha löv i..
                  De flesta snäckor äter bara döda delar på en växt, inte det som fortfarande lever... men det beror nog på vilka snäckor det är... mina tar bara döda delarna på växter
                  Räkbiten


                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Mina räkor rör inte löven (eller alkottarna heller för den delen) som jag petar ner. De äter heller inga växter, mer än möjligen det som dött och knappt ens det.
                    Men de får ju rätt mycket mat, iofs...
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      #11
                      Alla min räkor älskar löven och förvandlar dem till ett fint nät nästan direkt de kommer ner i karet.
                      Ganska många snäck arter kan mycket väl äta levande växter om de inte får tillräckligt med annan föda. Men det är ju ganska lätt att fixa

                      Kommentar

                      Arbetssätt...