Räkor i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Räkor i akvarium?

    Läst en del intressanta inlägg angående räkor, och undrar nu, är det vanligt med räkor i akvarium? vilket slags vatten har dem? namn? storlek? säljs räkor i butiker eller införskaffar folk dem på egen väg?
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Välkommen till räkträsket...

    Ursprungligen postat av Temeraire
    Läst en del intressanta inlägg angående räkor, och undrar nu, är det vanligt med räkor i akvarium? vilket slags vatten har dem? namn? storlek? säljs räkor i butiker eller införskaffar folk dem på egen väg?
    ..går man ner sig här så kommer man aldrig upp mer... Gå in på skaldjur här på forumet eller sök i artbeskrivningarna på skaldjur och få berättat vad det är... Mina favoriter är Crystal Red men det kommer en hel del nya sorter från framförallt Japan och Tyskland. Blåa och gröna och oranga. Kul kul. De städar karet så man kan ha dem med fisk (inte för stora fiskar som äter upp dem) och istället för malar eller utan fisk för att de är så söta och roliga.. Tar man hem en ovanlig eller extra fin sort så kan man avla på dem och vara ganska ensam om dem i Sverige..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #3
      Ursprungligen postat av Katharina
      ..går man ner sig här så kommer man aldrig upp mer... Gå in på skaldjur här på forumet eller sök i artbeskrivningarna på skaldjur och få berättat vad det är... Mina favoriter är Crystal Red men det kommer en hel del nya sorter från framförallt Japan och Tyskland. Blåa och gröna och oranga. Kul kul. De städar karet så man kan ha dem med fisk (inte för stora fiskar som äter upp dem) och istället för malar eller utan fisk för att de är så söta och roliga.. Tar man hem en ovanlig eller extra fin sort så kan man avla på dem och vara ganska ensam om dem i Sverige..
      Ja jisses, jag trodde jag bara stack ner en lilltå, eller så, i räkträsket men se jag halkade i hela jag..*S*.. Trodde jag var trygg i och med att det var sonens räkor.. Tji fick jag och jag bara ÄLSKAR dessa småttingar

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av Ramnissan
        Ja jisses, jag trodde jag bara stack ner en lilltå, eller så, i räkträsket men se jag halkade i hela jag..*S*.. Trodde jag var trygg i och med att det var sonens räkor.. Tji fick jag och jag bara ÄLSKAR dessa småttingar
        Jag sprang på räkorna på Akvarielagret när jag köpte fisk.. Efter en månad var jag nästan beredd att slänga ut fisken som jag hade varit så entusiastisk över innan..
        Som tur var har jag en snäll sambo som lät mig skaffa egna kar till räkorna och framför allt för deras små sööööta räklingar som de stora äckliga fiskmonstren tänkte äta upp!!!! Jag var nästan fiskmordisk...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Och jag tyckte det kunde vara kul med några räkor i platykaret som städare och sitter här nu med räkkar och planering att bygga "räkhotell"... *S*
          Jag håller mig (än så länge) till dvärgräkor (körsbärsräkor och from i morgon även humleräkor) och de är ca 2,5-3 cm stora. Jag lovar; räkor är utrustade med humor! Och vackra!
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • JEK
            • March 2007
            • 1467

            #6
            Får verkligen lust att starta med räkor jag med. Får tjäna ihop lite pengar till ett kar
            Mvh.
            Johan - akvarielös!

            Kommentar

            • Ramnissan
              • October 2007
              • 514

              #7
              Ursprungligen postat av Kjaer
              Får verkligen lust att starta med räkor jag med. Får tjäna ihop lite pengar till ett kar
              Ja gör det!
              För de är verkligen värda att ha hemma. Helsköna typer

              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Själv har jag 3 olika sorters räkor... förhoppningsvis blir det snart 4
                Räkbiten


                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  #9
                  Det är lustigt det där att man tror att man kan skaffa några stycken räkor som städare i ett kar som ett kul inslag i karet. Nu sitter man här med 5 sorters räkor och knappt några fiskar Lättskötta, lättförökade och väldigt underhållande.

                  Kommentar

                  • Pazappa
                    • May 2007
                    • 330

                    #10
                    Ja jag kan bara hålla med. Har körsbärsräkor i sällskapsakvariet och i endlerskvariet där de trivs och förökas och nu har vi preciss startat en 60-liters räkburk med Crystal red, full med javamossa.

                    En fråga...
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    ...man hem en ovanlig eller extra fin sort så kan man avla på dem och vara ganska ensam om dem i Sverige..
                    ...hur? beställer ni räkor via t.ex Aquabid eller? Det har jag inte vågat.

                    Kommentar

                    • Jessa
                      • September 2003
                      • 454

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pazappa
                      Ja jag kan bara hålla med. Har körsbärsräkor i sällskapsakvariet och i endlerskvariet där de trivs och förökas och nu har vi preciss startat en 60-liters räkburk med Crystal red, full med javamossa.

                      En fråga...


                      ...hur? beställer ni räkor via t.ex Aquabid eller? Det har jag inte vågat.
                      Jag köpte blå räkor på Aquabid och gula räkor från Planert Inverts det var inga problem.

                      Kommentar

                      • Temeraire
                        • January 2008
                        • 385

                        #12
                        Tack för all info, låter verkligen spännande
                        " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                        Kommentar

                        • maria_
                          • March 2007
                          • 2867

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jessa
                          Jag köpte blå räkor på Aquabid och gula räkor från Planert Inverts det var inga problem.
                          Har de gula kommit fram än?
                          Med vänlig hälsning,
                          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                          Kommentar

                          • Jessa
                            • September 2003
                            • 454

                            #14
                            Nej, de kommer nog inte förrens nästa vecka men jag börjar bli lite orolig nu de åkte ju i tisdags.

                            Paatsu sa att hans hade åkt i 7 dagar och de levde, så jag hoppas att mina har samma tur.

                            Kommentar

                            • Annaica
                              • February 2006
                              • 1177

                              #15
                              Ursprungligen postat av maria_
                              Har de gula kommit fram än?
                              Jag har nu gula räkor i min ägo
                              Räkbiten


                              Kommentar

                              Arbetssätt...