Byta filter i litet räkkar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramnissan
    • October 2007
    • 514

    Byta filter i litet räkkar..

    Vad ska jag tänka på när jag byter ut luftfiltret han har nu till ett räksäkert innerfilter i sonens 48L räkkar?

    Jag vill ju inte att räkorna(CR) blir utsatta för nitrit eller något annat skumt.

    Kan jag ympa in bakterier från ett annat filter(har flera akvarium och en del av dem behöver få innerfiltren rengjorda)genom att krama ur i en liten bytta och sedan krama och doppa runt det nya filtret i den byttan? Fungerar det?

    Själva akvariet med bottenmaterialet har varit igång i 6 veckor, eller botten materialet tog jag från ett väl inkört akvarium så det har varit igång ännu längre. Ingen nitrit, eller andra förhöjda värden finns. Det är alltså bra balans i akvariet för tillfället. Måste byta filtret innan honorna släpper sina räklingar bara. Luftfiltret fungerar inte tillräckligt bra.(kikade även i räksäkerfilter-tråden för tips)

    Vill ju inte ta livet av de små stackarna heller.
  • Jessa
    • September 2003
    • 454

    #2
    Så som du beskriver det så borde det inte vara något problem.
    Gör du precis som du säger så går det nog bra.

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #3
      Ursprungligen postat av Jessa
      Så som du beskriver det så borde det inte vara något problem.
      Gör du precis som du säger så går det nog bra.
      Tack för svaret.
      Då testar jag med det och håller stenkoll på värdena ett tag framöver

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #4
        För säkerhets skull kan du kanske köra båda filterna oxå under en tid? Förutom att du kramar ur det gamla?
        De kan ju vara så himla känsliga de där räkorna.. Och det hade ju varit förargligt om det skulle gå illa..
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • Ramnissan
          • October 2007
          • 514

          #5
          Ursprungligen postat av lili76
          För säkerhets skull kan du kanske köra båda filterna oxå under en tid? Förutom att du kramar ur det gamla?
          De kan ju vara så himla känsliga de där räkorna.. Och det hade ju varit förargligt om det skulle gå illa..
          Tack det var ett bra tips.. Frågan är om båda får plats i det lilla akvariet. Får de plats så kör jag båda ett tag.

          Kommentar

          • surinam
            • September 2007
            • 673

            #6
            Men vad för värden ska räkor ha då? jag har aldrig tagit några vattentester och här mår de prima ändå.
            1 st malkar
            1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Istället för att krama ut det i en skål och sedan doppa filtermaterialet där i så krama ur det inkörda filtret direkt i karet, då kommer nog det mesta nyttiga in i det nya filtret eftersom vattnet hela tiden rör sig igenom filtret.
              Räkbiten


              Kommentar

              • Ramnissan
                • October 2007
                • 514

                #8
                Ursprungligen postat av surinam
                Men vad för värden ska räkor ha då? jag har aldrig tagit några vattentester och här mår de prima ändå.
                Jag kollar Nitriten, den ska vara 0 och nitratet försöker jag hålla mellan 10 och 20 ungefär.
                Annars vet jag inte. Mina ska väl ha runt 7 i pH och inte för hårt(KH) vatten heller. Jag har tyvärr 6 ut i kranen så just nu testar jag med rötter(eftersom akvariet är så litet)innan jag börjar krångla med annat.

                Kommentar

                • Ramnissan
                  • October 2007
                  • 514

                  #9
                  Ursprungligen postat av Annaica
                  Istället för att krama ut det i en skål och sedan doppa filtermaterialet där i så krama ur det inkörda filtret direkt i karet, då kommer nog det mesta nyttiga in i det nya filtret eftersom vattnet hela tiden rör sig igenom filtret.
                  Så enkelt är det alltså..*S*.. Ibland blir man lite hemmablind och ser inte de enkla lösningarna för man TROR att allt ska vara så krångligt hela tiden..
                  Självklart tar jag detta tips och anänder!

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ramnissan
                    Jag kollar Nitriten, den ska vara 0 och nitratet försöker jag hålla mellan 10 och 20 ungefär.
                    Annars vet jag inte. Mina ska väl ha runt 7 i pH och inte för hårt(KH) vatten heller. Jag har tyvärr 6 ut i kranen så just nu testar jag med rötter(eftersom akvariet är så litet)innan jag börjar krångla med annat.
                    Hmm.. Nu hänger jag inte med... Du har ph 6 i kranen och vill ha mellan 6,5-6,9 som är perfekt för räkor och du sätter in en rot... Roten är ju bra, men den sänker väl också värdet???
                    Korallkross är väl bättre då men jag upptäckte att mina Crystal bleknade när botten blev ljus så nu har jag köpt kalksten om jag ska höja ph igen någon gång.. Men det kritar av sig så det måste bli en liten bit att prova med först då...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Ramnissan
                      • October 2007
                      • 514

                      #11
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Hmm.. Nu hänger jag inte med... Du har ph 6 i kranen och vill ha mellan 6,5-6,9 som är perfekt för räkor och du sätter in en rot... Roten är ju bra, men den sänker väl också värdet???
                      Korallkross är väl bättre då men jag upptäckte att mina Crystal bleknade när botten blev ljus så nu har jag köpt kalksten om jag ska höja ph igen någon gång.. Men det kritar av sig så det måste bli en liten bit att prova med först då...
                      Förlåt! Oj så dumt det blev i texten jag skrev..

                      Vi har ett pH på 8 ut i kranen och ett Kh på 6.. Så jag har fått ner det till 7 i Ph och Kh ligger på 6 i karet. Det är svårt att ändra Ph när Kh ligger över 4 har jag lärt mig.

                      Så därför försöker jag med rötter för att få ner det till en bra nivå

                      Förstår att du inte hängde med..*asg..

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Oj, du borde satsa på Malawis.. men inte ihop med räkorna då..

                        Och du har diskus??? Ska inte de ha ph 6,5 och är jättekänsliga ???
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Ramnissan
                          • October 2007
                          • 514

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Oj, du borde satsa på Malawis.. men inte ihop med räkorna då..

                          Och du har diskus??? Ska inte de ha ph 6,5 och är jättekänsliga ???
                          Vi har malawis i ett annat kar..*S*.

                          Japp, jag har diskus och de är inte så känsliga som folk tror egentligen. Har man bara jämna värden i vattnet så trivs de också. Bättre att ha ett högre värde men stabilt än ett svajigt värde. Så det går att ha diskus hos oss med
                          Problemet kommer väl den dagen man vill prova på att dra upp en kull diskusyngel om man får ett lekpar. DÅ blir det nog krångligt med det vattnet vi har i kranen, men det får jag lösa då. Just nu pluggar jag på om vattenkemi och hur man kan styra olika värden.
                          Jämna värden vill ju alla fiskar ha egentligen så det är inte så svårt, bara att hitta nivån på vattenbyten och matningen.

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Det känns ju som att om du klarar diskus så borde inte räkor vara några problem...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Ramnissan
                              • October 2007
                              • 514

                              #15
                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Det känns ju som att om du klarar diskus så borde inte räkor vara några problem...
                              Ja det är ungefär så jag tänker, men jag tror ju räkorna är svårare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...