Sepia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Sepia

    Jo, har köpt sepiaskal till mina snäckor (bland massa annat). Så läste jag på baksidan, där står det cuttle fish-bone. Läste i en annan tråd att det var bläckfiskben. Jag börjar fundera då, är det verkligen bra att ha i akvariet? Kan det göra något annat än att höja pH? Bör man vara försiktig med hur mycket man stoppar ner? Om en fisk försöker att äta det, kommer den att dö då? Okej, nu tog jag kanske i lite, men är det så bra för en fisk att äta på fiskben? (Okej en bläckfisk är väl inte en fisk, men ändå.) Mina fiskar äter nämligen på allt..
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är alltså exakt samma sak som snäckskal. Tioarmade bläckfiskar och snäckor är ju bägge mollusker, och bägge har skal. Dagens bläckfiskar har inre skal, omvandlade till flytorgan - det är därför sepiaskalet är så poröst, och lätt för djuren att bita lös kalk ur: bläckfisken lagrar gas i det, så det funkar som en simblåsa.

    Dvs nej, skalet är inte farligt, det är i grund och botten bara lite extra porös kalksten.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Men jag har en till fråga. Om man har i sepia, höjer det till ett visst pH-värde, eller fortsätter det bara att höja om man råkar ha i för mycket?
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      Arbetssätt...