Fisk som äter snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjRoman
    • December 2007
    • 242

    Fisk som äter snäckor

    Nu är det här egentligen en fisk-fråga, men eftersom jag inte vet vilken sorts fisk det handlar om (det är ju det jag vill veta) utan att det handlar om snäckproblem så får den hamna under Skaldjur.

    Jag har börjat se snäckor lite över allt i karet, så nu vill jag ha nån fisk som äter upp dom. Prakbotia har jag hört äter bara vissa typer av snäckor, finns det nån som äter upp alla? Och som inte äter räkor (om nån nu gör det).
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    #2
    Det finns nog ingen fisk som inte äter räkor om den har tillräckligt stor mun för dem. Mata mindre/plocka bort snäckorna själv.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

    Kommentar

    • VeronikaP
      • July 2007
      • 9

      #3
      En följdfråga:
      Vi har precis hittat några snäckor i akvariet, har ingen aning om hur de kommit dit. Kan gissa att de kom med nya växter.
      Är snäckorna något som man inte ska ha kvar? Är de skadliga? Eller kan man låta dem vara?

      Kommentar

      • Olfi
        • January 2007
        • 174

        #4
        botior är de enda riktiga "snäckätarna" som jag vet, det finns ju fler arter än praktbotia också..

        Snäckorna är väl i sig kanske inte skadliga, men en del arter har en förmåga att plötsligt explodera i antal... Fiskmat som blir över och hamnar på botten brukar bidra till snäckornas överlevnad.

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Ursprungligen postat av Olfi
          Fiskmat som blir över och hamnar på botten brukar bidra till snäckornas överlevnad.
          Men om man matar lite för mycket så kan man ju vara ganska glad att man har snäckor. Jag har inget emot dem i alla fall.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av VeronikaP
            En följdfråga:
            Vi har precis hittat några snäckor i akvariet, har ingen aning om hur de kommit dit. Kan gissa att de kom med nya växter.
            Är snäckorna något som man inte ska ha kvar? Är de skadliga? Eller kan man låta dem vara?
            Sniglar blir inte för många om du inte har något fel i karet.. för mycket fiskmat som blir över... algväxt... växter som mår dåligt och ger en massa döende blad..

            Sniglar är jättebra för balansen för de äter upp döende växtdelar som annars ligger och ruttnar i karet...
            Posthornssniglar är bäst.. Jag har fått för många av dessa i räkkaren eftersom jag matar för mycket till räkorna (med flit alltså)... så jag kan gärna dela med mig om någon vill ha som bor i stockholm, så slipper jag avliva dem.. jag vill inte skicka..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #7
              Mina slöjstjärtar älskar snäckor. I mitt 54L har det kommit in Physor med växter jag handlat. Jag brukar lägga över ett gäng snäckor därifrån in till 110L karet och mina två slöjstjärtar äter upp dem genast, stoppar in dem i munnen och sedan kommer det tomma skalet utflygandes ur munnen på slöjisen.

              Jag tror inte riktigt på att man bara får snäckor eller för många snäckor av att övermata. Snäckor generellt kan trivas och frodas i kar där man inte tillsätter något foder alls i vattnet och där inga fiskar finns. Främst Physor och andra små (oönskade) snäckor äter massor av alger har jag märkt, så de lever precis lika bra på det som foderrester osv. Få kar är fira från alger helt och hållet, så har man inte en fisk som äter av dem är det nog lätt att få för många om man råkar få hem dem med växter osv. Physor lägger hundratalsägg i månaden så de blir väldigt fort en stor armé.

              Jag tror inte att snäckor gör någon skada, snarare tvärt om. Jag låter dem jag har i karet finnas kvar, men jag matar Slöjstjärtarnan med 10-20st varje vecka. Får inga Physor att fortplanta sig i det karet eftersom slöjisarna äter dem så snart de rör på sig.
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • axeisi
                • September 2007
                • 804

                #8
                jag la i 3 st malaysiska sandsläckor i mitt 240 malawi och har bara sett 1 några få gånger. hur vet man om de lever?

                Kommentar

                • Mamma Mia
                  • December 2004
                  • 2504

                  #9
                  Kulfisk har vi ju också, de MÅSTE äta snäckor - så där blir det ett omvänt problem rätt snabbt Annars så är de ju ingen fara, snäckorna, tvärtom. Har man koll på snäckorna ser man snabbt om något är fel i karet, t ex alla snäckor hänger uppe vid ytan = taskigt vatten, byt genast. De äter upp rester och håller rent. Jag har tre olika snäckor i alla mina kar: malaysiska sandsnäckor, som gräver omkring nere i botten och äter skräp; posthorn och äppelsnäckor, som käkar alger, döda fiskar och blad m m.
                  Always look at the bright side of life

                  Kommentar

                  • Mamma Mia
                    • December 2004
                    • 2504

                    #10
                    De är oftast nattaktiva - så lys med ficklampa på kvällen så kanske du ser dem. Men TRE st gömmer sig nog rätt bra, de börjar bli synliga först när de är runt 20...

                    Ursprungligen postat av axeisi
                    jag la i 3 st malaysiska sandsläckor i mitt 240 malawi och har bara sett 1 några få gånger. hur vet man om de lever?
                    Always look at the bright side of life

                    Kommentar

                    • DjRoman
                      • December 2007
                      • 242

                      #11
                      Hur stora (i storlek, inte ålder) ska dom vara för att kunna föröka sig?

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mamma Mia
                        Jag har tre olika snäckor i alla mina kar: malaysiska sandsnäckor, som gräver omkring nere i botten och äter skräp; posthorn och äppelsnäckor, som käkar alger, döda fiskar och blad m m.
                        Jag fick med en lustig sorts (snigel eller snäcka, vad är den riktiga benämningen på dessa små rackare???) jag vill kalla dem snigel.. hur som haver var den liten, granitgrå och pytteliten kropp och ett stort konformat skal... riktigt söt... vet inte om den är så effektiv städare men söt är den..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • DjRoman
                          • December 2007
                          • 242

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          snigel eller snäcka, vad är den riktiga benämningen på dessa små rackare???
                          Det är väl "en rackare utan skal" = snigel, "en rackare med skal" = snäcka.
                          Så det mesta (om inte alla?) i ett akvarium är snäckor.

                          Kommentar

                          • DjRoman
                            • December 2007
                            • 242

                            #14
                            Ursprungligen postat av DjRoman
                            Hur stora (i storlek, inte ålder) ska dom vara för att kunna föröka sig?
                            Frågar samma sak igen, hur stora måste dom vara för att föröka sig? Jag såg två snäckor av typen korkskruv som satt på varandra ("mun mot mun").
                            Dom var i storleken 2 mm och 1 mm typ.

                            Gjorde dom nått fuffens? Nu spelar väl det egentligen ingen roll att dom satt på varandra, snäckor kan väl i nödfall para sig med sig själva?

                            Kommentar

                            • bessa
                              • October 2007
                              • 266

                              #15
                              Om du vill bli av med alla dina småsnäckor så ska du tömma hela akvariet på vatten (spara i hinkar) göra rent allt och kolla efter snäckor och sedan så ska du ta itu med sanden och plocka alla snäckor du ser samtidigt som du spolar med Iskallt vatten (då dör äggen) sedan så ska det inte finas levande snäckor
                              Katt +Fisk = Älskade

                              Kommentar

                              Arbetssätt...