Massdöd bland äppelsnäckorna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Massdöd bland äppelsnäckorna.

    Igår hittade jag en död äppelsnäcka i mitt akvarium, och vattnet stank något fruktansvärt. Bytte hälften av vattnet. När jag idag kom till min mamma hittade jag en ny död äppelsnäcka, och började då undra om det fanns fler. Så jag rotade genom hela växtdjungeln, och hittade ytterligare två döda äppelsnäckor, av dessa var en helt uppäten och en annan nästan helt uppäten. Sammanlagt har alltså fyra äppelsnäckor dött. Frågan är ju hur det kan ha blivit såhär. I akvariet går andra snäckor, platyyngel och körsbärsräkor, men ingen av dessa har dött. Det enda jag kan tänka mig är att en äppelsnäcka har dött av någon anledning och sen har vattnet blivit så förpestat så att de andra också börjat dö. Men då borde ju också de andra akvariedjuren ha påverkats. Jag förstår inte det här.

    Nu har de överlevande äppelsnäckorna fått flytta till mitt fiskakvarium, men jag är rädd att de inte får vara ifred där. Där finns visserligen bara några malar och några platys och guppys, men snäckorna verkar bli störda var enda gång det sveper en fisk förbi. Så min nya tanke är att jag ska flytta över dem till ett nytt akvarium, som jag ska starta upp i morgon. Men jag antar att de också behöver duktigt inkörda akvarium, så de hittar tillräckligt att äta. Men jag matar visserligen dem ofta. Hur länge tror ni jag behöver vänta innan de kan flyttas? Mina stackars små gosingar.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Hadede döda skadade skal?

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Också nyfiken på hur deras skal såg ut? Var det mycket som hade eroderat ("frätt" bort)? i så fall kan det vara en orsak till att de dött.
      Räkbiten


      Kommentar

      • cobra
        • December 2004
        • 1743

        #4
        Troligen för lite kalk i vattnet så deras skal inte kan utvecklas ordentligt...
        Fotosidan.se

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Hur gamla var de? Går de i ganska varmt vatten så blir de faktiskt inte så himla gamla...
          Min zoon

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            De har ju inte helt fläckfria skal, men de har ju inte gått sönder. Jag kan lägga in en bild..

            Ålder har jag också funderat på, men de har ju gått i kallt vatten, och jag tror faktiskt inte att de har hunnit bli ett år än. Och om det hade varit ålder så tycker jag ändå det verkar konstigt att alla skulle trilla av pinnen med bara några dagars mellanrum..
            Bifogade filer
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              inte så stor bild så det är lite svårt att se... men den gula och den blå ser ut att ha väldigt tunt skal... så kanske kalkbrist...?
              Räkbiten


              Kommentar

              • maria_
                • March 2007
                • 2867

                #8
                Jag vet inte.. Jag har i alla fall haft i krossade snäckskal i vattnet, så pH ligger runt 8.
                Med vänlig hälsning,
                hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                Kommentar

                • Annaica
                  • February 2006
                  • 1177

                  #9
                  Läste lite om hur vattenkvalitén skall vara.. de vill ha PH 7 eller mer för då är vattnet hårt. Men själv har jag PH 7 (enligt den sidan är det hårt vatten då), men när jag mäter hårdheten på mitt vatten så visar testet att jag har mycket mjukt vatten.

                  Så köp ett test för att verkligen kontrollera hårdheten i ditt vatten.
                  Räkbiten


                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #10
                    Ursprungligen postat av Annaica
                    inte så stor bild så det är lite svårt att se... men den gula och den blå ser ut att ha väldigt tunt skal... så kanske kalkbrist...?
                    man kan klicka på bilden bå blir den större


                    och dom ser inte ut att ha nlt till eroderinsgsskador som skulle förklara dödsfall...
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • Annaica
                      • February 2006
                      • 1177

                      #11
                      Ursprungligen postat av MagicFingers
                      man kan klicka på bilden bå blir den större
                      Jag har klickat på den, och den blir inte direkt mycket större... ingen extrem närbild direkt
                      Räkbiten


                      Kommentar

                      • maria_
                        • March 2007
                        • 2867

                        #12
                        Usch, det är så himla sorgligt. De som är mina favoriter. De är så söta med sina långa spröt.
                        Med vänlig hälsning,
                        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...