Körbärsräkor, får ingen rom :S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • greger04
    • July 2007
    • 12

    Körbärsräkor, får ingen rom :S

    Hejsan, jag köpte 10 st. körsbärs räkor av dig för typ 2-3 månader sen och efter ngn vecka fick 2-3 st av dem rom. Men det kom inga yngel? Sen så har det inte kommit några med mera rom...vilket jag tycker är lite skumt... måste det vara nåt speciellt i vattnet för att det ska funka eller nånting sånt?

    I karet är det endast 3 guppys och 8 körsbärs räkor..vet att minst en är en hona då den är lite större och mkt rödare än resten. Sen så var det en av dem bleka som hade rom bakom huvudet men nu är det ingen som har det....
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Kan vara så att dina guppys ätit upp räkbebisarna. Har du räksäkrat ditt filter? Annars kan de ha mött döden där inne.
    Räkbiten


    Kommentar

    • greger04
      • July 2007
      • 12

      #3
      ja, det är ju inte helt omöjligt...men det borde ju inte stoppa dem att få mera rom? Eller?

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #4
        Är alla könsmogna då? Storlek på räkorna? Temp i vattnet? Ph? Är något förändrat på något vis på senaste tiden, nya växter eller dyl?

        Kommentar

        • greger04
          • July 2007
          • 12

          #5
          Ph o temp är okey. Könsmogna, ja det borde dem vara då dem fick rom typ 2-3 veckor efter att jag fått dem o har haft dem i 2-3 månader nu...dem är väl en 2 till 2,5 cm stora...varav stora honan är den största på 2,5-3
          Nee, har inte ändrat på nåt i karet sen jag fick dem!

          MVH Fredde

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #6
            Hade varit intressant at veta vilken temp och ph
            Något gör ju att de inte vill föröka sig. Om de nu har haft rom en gång.

            Att du inte såg några yngel när de gick med rom tidigare kan kanske bero på att de var nyinflyttade då. Jag tror de kan släppa rommen då. Hände hos mig nyligen(tror jag...ganska säker...) och har hört att det hänt hos andra också.
            Annars har guppyna ätit upp räkynglena. Vilket de mer än gärna gör...

            Kommentar

            Arbetssätt...