Vad har hänt räkan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    Vad har hänt räkan?

    I mitt 50L kar går det nu 1 snäcka och lite olika sorters räkor.
    jag har crystal red, crystal black, red cherry och amano räkor.
    För några veckor sedan såg jag några nya yngel som var mörka. Såg ut typ som en dåligt färgad red cherry fast den var svart.

    Idag såg jag att det även var 1 som var stor (2-2,5cm) och någon lite mindre som också var svarta.

    Då tänkte jag att kanske en black crystal och en red cherry hade parat sig. men så kan det inte vara antar jag?
    Efter vad jag har hört så kan dessa arter inte para sig med varanda (undantag crystalräkorna) (Amanos larver ska inte överleva i sötvatten)

    Tror ni att detta är ett resultat av att 2 olika sorter har parat sig?
    Mvh Patrik
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Låter som en crystal black med mest svart på.
    Crystal Red och Crystal Black är ju samma räksort så de blandar ju sig. Men övriga kan inte korsa sig.

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      okej, jo det skulle det kunna va... men dom ser inte ut så, har inte dom ränderna som crystal har, tänk att den är mer svart på ryggen typ.. svårt att skriva hur den ser ut, känns osm att jag får försöka ta en bild, synd att det är så svart att ta kort på räkorna..
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av patriksg
        I mitt 50L kar går det nu 1 snäcka och lite olika sorters räkor.
        jag har crystal red, crystal black, red cherry och amano räkor.
        För några veckor sedan såg jag några nya yngel som var mörka. Såg ut typ som en dåligt färgad red cherry fast den var svart.

        Idag såg jag att det även var 1 som var stor (2-2,5cm) och någon lite mindre som också var svarta.

        Då tänkte jag att kanske en black crystal och en red cherry hade parat sig. men så kan det inte vara antar jag?
        Efter vad jag har hört så kan dessa arter inte para sig med varanda (undantag crystalräkorna) (Amanos larver ska inte överleva i sötvatten)

        Tror ni att detta är ett resultat av att 2 olika sorter har parat sig?
        Körsbär och Crystal kan korsa sig men det är mycket ovanligt...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Ursprungligen postat av patriksg
          okej, jo det skulle det kunna va... men dom ser inte ut så, har inte dom ränderna som crystal har, tänk att den är mer svart på ryggen typ.. svårt att skriva hur den ser ut, känns osm att jag får försöka ta en bild, synd att det är så svart att ta kort på räkorna..
          Utan vita ränder blir väl CB svart

          Finns de som går in för att odla CB så att de blir helsvarta.

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #6
            Ursprungligen postat av Katharina
            Körsbär och Crystal kan korsa sig men det är mycket ovanligt...
            Kan de verkligen det? Det är ju inte samma art. Neocaridina heteropoda och Caridina cf. cantonensis.

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ursprungligen postat av Eurydike
              Kan de verkligen det? Det är ju inte samma art. Neocaridina heteropoda och Caridina cf. cantonensis.
              Jo.. Enligt ett tyskt korsningsschema som vi har haft uppe här på Zoopet så är korsning möjlig men inte trolig...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #8
                Alla korsningstabeller jag sett så är det inte möjligt. Men häst och zebra har ju korsat sig...ska ju inte heller vara möjligt, så visst man ska väl inte utesluta möjlilgheten.

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av Eurydike
                  Alla korsningstabeller jag sett så är det inte möjligt. Men häst och zebra har ju korsat sig...ska ju inte heller vara möjligt, så visst man ska väl inte utesluta möjlilgheten.
                  Jag återger bara vad jag har läst.. Det fanns möjlig, omöjlig, icke trolig och (kanske trolig) jag är inte säker.. jag vet att en länk som vi hade sparat förrut inte gick att gå in på sedan.. Det kanske var den.. den kanske var felaktig.. inte vet jag.. Men återigen.. jag återger bara vad jag har läst..
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Eurydike
                    • September 2004
                    • 931

                    #10
                    Jag har olika sorter ihop nämligen. Därför jag undrar om jag behöver oroa mig för bastarder.... Har Körsbär ihop med Hummel och Blue ihop med Tiger. Jag har kallt räknat med att Neocaridina och Caridina inte ska korsa sig.

                    Kommentar

                    • Zoelin
                      • March 2007
                      • 137

                      #11
                      Här är ett korsnings schema som är bra tycker jag iaf
                      Mvh Kerstin & Alexander

                      Kommentar

                      • Eurydike
                        • September 2004
                        • 931

                        #12
                        Har sett det. Så där ser ju de flesta ut. Nu var det det att Katharina sett ett där det var graderat. Inte bara korsar sig eller ej utan det fanns möjligt, icke trolig osv. Gör ju en stor skillnad om man har flera sorter ihop ifall det ändå KAN komma en kull bastarder.
                        Men det är ju som med allt annat på Internet svårt att veta hur sannt allt är.

                        Kommentar

                        • patriksg
                          • May 2007
                          • 1705

                          #13
                          Ursprungligen postat av Eurydike
                          Utan vita ränder blir väl CB svart

                          Finns de som går in för att odla CB så att de blir helsvarta.
                          Det ser ut som en red cherry fast den är svart... men det finns en liten risk att det är en bastard? tycker den är fin =)
                          Mvh Patrik

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av Eurydike
                            Har sett det. Så där ser ju de flesta ut. Nu var det det att Katharina sett ett där det var graderat. Inte bara korsar sig eller ej utan det fanns möjligt, icke trolig osv. Gör ju en stor skillnad om man har flera sorter ihop ifall det ändå KAN komma en kull bastarder.
                            Men det är ju som med allt annat på Internet svårt att veta hur sannt allt är.
                            Den såg precis likadan ut, med ringar och kryss men med ytterligare ett alternativ.. Det fanns alltså ett icke troligt... eller liknande beteckning...

                            Ursprungligen postat av patriksg
                            Det ser ut som en red cherry fast den är svart... men det finns en liten risk att det är en bastard? tycker den är fin =)
                            Jag hade en rymlingskörsbär som korsade sig med en white pearl och avkomman parade sig sedan troligtvis med en rymlingscrystal.. (de har gömt sig i roten och inte synts till överhuvuvdtaget i stort växt + fisk kar).. Kombin av dessa 3 sorter blev tomteröd och utan vitt, alltså ganska fin egentligen.. Kombin körsbär/whitepearl blev beige och ful..

                            Kolla med Sonja... Men Evus säger att hon tror att de flesta kan korsa sig även om vissa inte gärna gör det, så hon håller alla separat i småkar.. Du kanske ska avla fram en ny "svensk" svart sort..
                            Senast redigerad av Katharina; 14 December 2007, 19:39.
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Eurydike
                              • September 2004
                              • 931

                              #15
                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Jag hade en rymlingskörsbär som korsade sig med en white pearl och avkomman parade sig sedan troligtvis med en rymlingscrystal.. (de har gömt sig i roten och inte synts till överhuvuvdtaget i stort växt + fisk kar).. Kombin av dessa 3 sorter blev tomteröd och utan vitt, alltså ganska fin egentligen.. Kombin körsbär/whitepearl blev beige och ful..
                              Hur vet du att den korsade sig med en crystal?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...