Någon saknar sitt hus!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fetange
    • August 2007
    • 17

    Någon saknar sitt hus!?

    Jag har fyra äppelsnäckor i mitt ena akvarium. Eller nu har jag bara tre... Har sett att en utav de legat och "sovit" men med kroppen ovanligt mycket indragen i skalet. Tänkte inte så mycket på det men nästa dag är skalet tomt!? Snäckorna jag har är ca 3,5-4 cm i diameter så det är inga bebisar direkt.
    I akvariet ryms även; två ancistrus, praktbotior, mollys och svärdbärare i olika storlekar och en eldstjärt.
    Vad är det som hänt!? Att någon skulle ätit upp den känns lite otroligt eftersom den var väl försluten i sitt skal med "dörren stängd".

  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Jag tror att den har dött och blivit mat till dina andra fiskar i akvariet. När dom dör öppnas dörren. sen kan dom andra komma åt och äta på den.

    Det har hänt för mig med.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      brukar förpesta vattnet rätt friskt oxå, lukta och byt.
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • saltbiff
        • December 2006
        • 607

        #4
        Sen så ska man väl inte rekommendera att ha praktbotior(snäckätare) ihop med äppelsnäckor eftersom botiorna gärna käkar upp dom... Men jag är inte bättre jag för jag har 4 polkadotbotior i samma kar som 5 äppelsnäckor men det funkar... vet inte vad det beror på men polkadotorna är ju mindre än praktbotia,kanske har de inte så stor kraft att slå sönder "locket" som prakten.. Så boven i det här dramat gissar jag är praktbotiorna..

        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #5
          Ursprungligen postat av fetange
          Har sett att en utav de legat och "sovit" men med kroppen ovanligt mycket indragen i skalet.
          Ovanligt mycket indragen kan faktiskt betyda att den redan då var död, då skrumpnar kroppen in. Så även om den verkade försluten så var den kanske egentligen inte stängd? Om man tar upp en sådan snäcka märker man direkt om den är död eftersom det sprider en distinkt rutten lukt, är man osäker kan man peta/dra i "dörren". Om snäckan reagerar och försöker stänga bättre om sig så är det ett gott tecken.

          Praktbotior lever i naturen av bland annat snäckor och kan absolut inte hållas tillsammans med snäckor om man vill att snäckorna skall överleva en längre tid. Små praktbotior kan kanske inte slå hål på en större äppelsnäcka, men den kan stressa ihjäl snäckan och sedan äta upp den. För mellanstora praktbotior är inte ens fullvuxna äppelsnäckor i god kondition någon svår match.

          Hälsningar

          Sabina
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • fetange
            • August 2007
            • 17

            #6
            Okej, självklart vet jag att praktbotiorna är snäckätande men dessa snäckor har helt och hållet fått varit ifred från mina botior. Jag har ALDRIG sett de ens vara intresserade av snäckorna. De är dessvärre inte ens intresserade av de små kanelbullesnäckorna (tror jag de heter) i akvariet...
            Har inte reagerat på någon lukt men byter en del av vattnet för säkerhetsskull.
            Tack för era svar.

            Kommentar

            • polysperma
              • January 2007
              • 550

              #7
              jo då fast du inte ser att dom suger i sej av kanelbullarna, dom äter nog inte alla men håller beståndet nere iaf.
              och jo då en p.botia kan parta även på ett stort äpple men ju störe den är desto större chans att den får va i fred, mina p.botior på 7cm slurpa i sej en posthor på nästan 2cm.

              så räkor och snäckor stoppar man inte ihop med botior, och va då aldrig...... dom är vakna på nätterna, sätt dej en natt å spana.... det är ganska givande:-) saker man aldrig trode händer händer.
              Även den bästa akvarist kan fela

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #8
                Oj om de kan partaja på snäckor. Ett gäng inte ens så stora botior har jag sett ha rena huggsexan på en riktigt stor zebrasnäcka. Det skulle absolut äta den hade de bestämt. Men jag flyttade den till ett annat kar.
                Jag trodde att snäckan var så stor och botiorna så små att det skulle gå. Men icke.

                Kommentar

                Arbetssätt...