snart dax för räklingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoelin
    • March 2007
    • 137

    snart dax för räklingar

    Hej nu är det 1-2 veckor kvar tills min första amano räka ska släppa äggen.
    Det jag funderar på är 2 saker:

    1. kan man sätta i honan innan hon släpper äggen i bräcktvatten Karet eller måste man vänta tills hon släppt äggen?

    2. Kan man ha i Kardinaltetra, siamesiska algätare eller kampfisk i bräckt vatten? jag tänkte för att få upp en liten nyttig bakterieflora i det akvariet.
    jag har haft igång det i ca 1 vecka utan nå levande djur i.
    Mvh Kerstin & Alexander
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Det är otroligt svårt att få larverna att klara sig från amano.

    De fiskar du kan ha i bräckt vatten är bäckvatten fisk, vad jag vet är ingen av de sorter du skriver bräckvattenfisk.
    Räkbiten


    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Äggen måste kläckas i sötvatten; flyttar du henne till bräckvatten innan de kläcks så kläcks de aldrig. Sätt honan i en burk med nån växt el dyl, och vänta.

      Från det att de kläcks till att larverna måste vara i bräckvatten har du 3-4 dagar, men ju förr dess bättre. Larverna behöver inte långsamt vänjas med bräckvatten, utan kan direkt flyttas över.

      Larverna börjar inte äta förrän 3-4 dagar efter kläckning, så innan dess är det ingen idé att mata.

      De fiskar du listar går nog inte så bra i bräckvatten, men black molly trivs utmärkt i såväl sött som salt som bräckt vatten. Mollyn kan förstås inte vara kvar när du släpper i räklarverna (den äter upp dem direkt).

      Var beredd på att första försöken misslyckas, det tar ett tag att "få in knycken" helt enkelt, och även då kan man råka ut för att alla ynglen dör till synes helt utan anledning.

      Jag är personligen nu mer helt övertygad om att tillgång till kiselalger (diatoméer) är ett absolut krav för att larverna skall klara sig, så allt du kan göra för att uppmuntra kiselalgstillväxt i karet, eller om du kan få tag i levande kiselalger på nåt annat sätt, förbättrar dina odds rejält.
      Att, som du verkar vara inne på, föda upp larverna i ett väl inkört bräckvattenkar, tror jag är en riktigt bra idé.

      När larverna börjar metamorfosera till vuxen form måste du sänka salthalten; de metamorfoserade räkorna tål inte längre hög salthalt - fast samtidigt måste de larver som ännu inte metamorfoserat vara kvar i bräckvatten. Exakt var "sweetspot" ligger där vet jag inte, men 10-17 promille salthalt är nog en rimlig gissning.

      Som Annaica säger är det väldigt svårt att föda upp Amanos, men då blir man ju bara desto gladare när man lyckas!
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Zoelin
        • March 2007
        • 137

        #4
        tack för svaren
        Jag har 3 amano honor som har ägg med ganska precis 1 vecka mellan varandra som deras ägg syntes så det blir kul att testa om det funkar.
        jag har sånt där Nobil Fluid artemia som jag tänkte mata dom med den första tiden tror ni det skulle funka?
        Mvh Kerstin & Alexander

        Kommentar

        • Zoelin
          • March 2007
          • 137

          #5
          En annan fråga är hur ser jag dom små larverna när dom släpps? jag antar att dom är ganska små...
          Mvh Kerstin & Alexander

          Kommentar

          Arbetssätt...