Hjälp, vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Hjälp, vad är detta?

    För en liten stund sedan upptäckte jag att det sitter två små saker på glaset. Ser ut som små sniglar med skal, och små horn har dom också. Men herregud, jag har inte köpt några sniglar var kommer dom här ifrån?

    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Det är snäckor. Den på bilden är en Physa sp. Det händer att det sitter ägg på akvarieväxter. Så sköljer man inte och gnuggar nogrannt så växer de upp till snäckor.
    Men de gör nytta i akvariet och just den där är väl rätt vacker med sitt guldiga skal?

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Hur stor blir dom?
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #4
        Jag har för mig att de inte blir så stora. Under en cm i diameter.

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Förökar de sig eller kommer det bara att bli dessa två? De var otroligt söta och vackra i alla fall. Och jag är förvånad över hur snabbt de tar sig runt på rutan. Trodde att de skulle vara mycket segare djur om man säger så

          Finns det fakta om dessa någonstans? Sökte här på zoopets artbeskrivningar men hittade ingenting.

          Tusen tack för hjälpen Eurydike!!!
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #6
            Jag vet faktiskt inte om den sorten är tvåkönade. Posthornssnäckor är det, så har man två blir det fler. Medan andra arter så måste det vara en hona och en hane. Så skulle det vara två honor du har så blir det ju bara de två.
            Googla på Physa. Om inte Sabina eller någon annan snäckexpert ser tråden här och kan upplysa dig

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              de förökar sig. Jag har massor... det verkar aldrig ta slut!
              Räkbiten


              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                De gör som sagts ingen skada i akvariet, utan äter alger, döda växtdelar, och överbliven fiskmat.
                Som också sagts kan de bli mycket talrika om det finns gott om mat.

                Jag tycker personligen fördelarna uppväger med dem, men vill du inte ha snäckor är det nog bäst att du tar bort dem per omgående.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Fridas
                  • September 2007
                  • 629

                  #9
                  Nej de får så gärna vara kvar, de var ju supersöta små rackare Blev bara så förvånad för jag trodde att man bara kunde "få" sådana om man "köpte hem med flit" så att säga. Mig gör de inget om de blir fler, små städare som lever i karet är bara välkommet.

                  Tusen tack för hjälpen allihopa!!!!
                  ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    OK, var bara beredd på att jag inte skämtar när jag säger att de kan bli mycket talrika.

                    Blir det aktuellt så finns det dock rätt bra & enkla sätt att minska deras antal.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      #11
                      Jag tycker just den sortens snäcka är väldigt vacker. Men jag har alltid bara lyckats få en i taget. Jag som vill ha fler... kanske inte ska tvätta nya växter så noga i fortsättnignen
                      Fast då vår jag väl bara såna där fula kanelbullesnäckor eller de där andra tråkiga bruna jag inte vet vad de kallas.....

                      Kommentar

                      • sting
                        • September 2007
                        • 481

                        #12
                        jag hade 3 i mitt yngel akvarium(plast på 7l..) och nu har dom blivit många.. men jag gillar dom så när sebrafisksynglena har blivit större/dött.. ska jag nog göra om det akvariet till ett snäckakvarie för dom./sting

                        Kommentar

                        Arbetssätt...