Varför behöver räkor något att hålla sig i?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Varför behöver räkor något att hålla sig i?

    När jag köpte mina första räkor så skickade de med små nät, filtermatta eller flytväxter för dem att hålla sig i så att de inte skulle drunkna. När jag sedan i år skulle köpa räkor för att fylla på så kände butikbiträdet inte till detta. De undrade hur de kunde drunkna av att inte ha något att hålla sig i. Är det någon som kan förklara?

    /Mona
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    #2
    Jag har alltid fått med växter när jag har köpt räkor.. Men jag vet inte varför de är så. Fast i akvarierna sitter de ju nästan alltid någonstans, de sitter ju mer än simmar. De kanske blir för utmattade av att bara simma hela tiden. :/
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

    Kommentar

    • Paatsu
      • December 2006
      • 294

      #3
      Till skillnad från fiskar så simmar räkor väldigt sällan, så de måste ju hålla sig fast i något under transport annars blir de stressade av att bara simma och simma runt i påsen. Oftast har man utrymme till luft i påsen så vattnet virvlar runt extra mycket under transport.
      Redbee.se » // Johnny

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Fast mina köstbärshanar simmar ganska bra ibland. :P
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Hörde av en odlare på mässa i tyskland att dom blir sjösjuka och kan dö av det annars om dom inte har nånting dom kan hålla sig fast på.
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Sara1982
            • March 2005
            • 315

            #6
            jag har aldrig fått med någon växt eller nät eller liknande när jag köpt mina räkor...bara vatten o plastpåse med luft o varlig resa hem som alltid när det är vattendjur liksom andra djur i bilen och alla har överlevt

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Har de ingenting att sitta på i en glatt påse, där de inte kan få fotfäste, så sätter de sig på varandra. Och räkor gillar inte när andra räkor sätter sig på dem, då blir det bråk.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Sara1982
                • March 2005
                • 315

                #8
                kanske man ska ta sig en ny uppdaterare med de i örebrotrakten...fått väldigt bra kontakt med ett par av dom.
                men borde det inte va allmän vetskap om man ska sälja räko o rakta dom en längre sträcka att de ska ha nåt att hålla sig i?

                jag har någ haft tur hittills med tanke på hur de reagerar i karet om de sitter på varandra kanske

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Små räkor har inte så mycket beväpning, så det blir mest viftande. Större och tuffare arter (liksom krabbor och kräftor) sliter benen av varandra. Men generellt är det nog en bra idé att ge alla kräftdjur, även småräkor, nånting att hålla fast sig i under transport, ja.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Sara1982
                    • March 2005
                    • 315

                    #10
                    men när du säger större tuffare så kan jag tänka på mina machrob...äsch jag kommer inte ihåg det latina namnet nu men jag kallade dom antingen monster-räkor eller kräkor , lika långa klor som kropp på hanen o dum i min enfald trodde jag på handlaren som sa att de var fredliga algätare...de åt både grodor o platys för mig men inte heller där va det något att hålla sig i på vägen hem och det låg inga kroppsdelar heller på va 3,5 mil

                    Kommentar

                    • Mona
                      • October 2002
                      • 840

                      #11
                      Tack för alla svaren. Då förstår jag vad det beror på.
                      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                      Kommentar

                      • Eurydike
                        • September 2004
                        • 931

                        #12
                        Drunkna kan de inte. Hihi. Hur skulle vi då kunna hålla dem i akvarium? Men de dör av utmattning och stress för de är inte gjorda för att hålla sig simmande hela tiden, vilket de måste utan något att hålla sig i. En liten bit filtermatta eller hornsärv eller dylikt i påsen funkar kanon.

                        Kommentar

                        • Mona
                          • October 2002
                          • 840

                          #13
                          Ursprungligen postat av Eurydike
                          Drunkna kan de inte. Hihi. Hur skulle vi då kunna hålla dem i akvarium? Men de dör av utmattning och stress för de är inte gjorda för att hålla sig simmande hela tiden, vilket de måste utan något att hålla sig i. En liten bit filtermatta eller hornsärv eller dylikt i påsen funkar kanon.
                          Jag tyckte också att det lät orimligt att de skulle drunkna, det gjorde det svårare att förklara varför jag ville att de absolut skulle ha något att hålla i inuti påsen.
                          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                          Kommentar

                          Arbetssätt...