Caridina sp. (orange räka)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Caridina sp. (orange räka)

    Såg nu i en butik att de hade orange räkor. Hade tänkt bege mig in till stan och köpa mig några stycken, då de inte heller var dyra.
    Frågan är nu var jag ska sätta dom. Jag har crystalräkor i ett akvarium och i ett annat tänkte jag i första hand ha white pearl eller möjligen körsbärsräkor. Om jag begrep rätt när jag läste i en annan tråd här så kan de korsa sig med crystal men inte med körsbär?
    Jag vill ju inte ha en massa korsningar av räkarter.
    Behöver lite hjälp av någon som kan bättre här!
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Det finns olika sorters orange räkor. Vilken sort det än är så korsar de sig nog inte med crystal i alla fall. Men det finns orangea som är en färgvariant av körsbär och de kan i så fall korsa sig med både körsbär och white pearl.

    Bäst är väl om du kan få fram en bild eller beskriva detaljer. Finns ju folk här som ser direkt vilken art det är genom att titta på näshornets längd mm. Jag vet någon tysk shop som säljer räkor där det finns minst 4 sorter som är orangea, så det är ju lite att välja på

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Ok. Tack för det snabba svaret! Nu kan det ju, som bekant, vara så att artnamnet inte är rätt i butiken... men om det var en körsbärsvariant så borde den väl heta Neocaridina-nånting?

      Ska köpa räkorna och så försöka få fram en bild att lägga ut. Kommer ju inte ihåg sådär precis hur de såg ut nu i huvudet...
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #4
        Ja den borde ju heta samma som körsbär i så fall. Men jag tror inte alltid det står rätt....

        Finns som sagt folk här som vet. Annars får man surfa runt lite själv och läsa på och studera bilder. Om jag inte minns fel så har evus här orangea räkor.

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Raderar dom andra inläggen med bilder och lägger upp en ny, mycket bättre bild. Tog först bilder i påsen för att jag var nästan säker på att räkorna skulle försvinna direkt dom simmade ut i akvariet... men så blev det ju inte...

          Så, vad är det här för nåt?
          Bifogade filer
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #6
            Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med artbestämmandet, men riktigt snygg var den!!!

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #7
              Ingen som har en aning om det är en Caridina eller Neocaridina?
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              • Radioaktiva Räkor
                • May 2007
                • 1760

                #8
                Rent spontant skulle jag säga Neocaridina. Men det är svårt och jag har sett på tok för få Caridina cf. propinqua och Neocaridina heteropoda "Orange" för att säga med säkerhet.

                //C
                With a licence to krill!
                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                Kommentar

                • Inka
                  • July 2005
                  • 1233

                  #9
                  Hmmm, jobbigt det här... Nu är de ju i ett kar där de är ensamma räkor. På sikt blir det fler arter jag ska ha och då vill jag ju inte att de korsar sig med nåt...
                  Besvärligt är det när man inte kan vara säker på att de säljs under rätt namn heller.
                  Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                  www.kvitter.n.nu

                  Kommentar

                  • Eurydike
                    • September 2004
                    • 931

                    #10
                    Kanske du känner igen dina om du tittar på lite bilder?
                    http://www.wirbellose.de/arten.cgi?a...show&artNo=352 Caridina cf. propinqua

                    Neocaridina heteropoda "Orange" ser ju ut som körsbärsräkor bara annan färg. Kolla på näshornets längd och rygglinjen bla. Färger kan ju variera.

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #11
                      Haha, hade behövt hämta en räka, lägga mot skärmen och jämföra... Tyvärr är de små bråkstakarna dessutom på gömma-sig-humör idag. Ser bara nåt orange glimma till i nån växt och under nån sten. Så det är svårt att sitta och titta en stund och memorera för att sen gå tillbaka och jämföra med bilder på nätet.
                      Ska jämföra lite med en körsbärsräka och se om jag tycker den är lik. Är inte så van att kolla olikheter mellan räksorter själv ännu...
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #12
                        Transform your aquarium into a stunning underwater paradise with our quality products.

                        Om det skulle vara den här sorten går den att ha med körsbär, men inte med andra Caridinaarter.
                        Ingen som har den orangea varianten av körsbär som har en bild?
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        • Inka
                          • July 2005
                          • 1233

                          #13
                          En suddig bild från sidan...
                          Bifogade filer
                          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                          www.kvitter.n.nu

                          Kommentar

                          • Eurydike
                            • September 2004
                            • 931

                            #14
                            Det står på sidan du länkar till att den går att ha med körsbär
                            Alla neocaridiniasorter...

                            Kommentar

                            • Inka
                              • July 2005
                              • 1233

                              #15
                              Jopp, men inte med andra Caridina... som jag skrev... men om det jag har istället skulle vara den orangea varianten av körsbär så är det ju annat som gäller.
                              Jag antar då tills vidare att det är en Caridina jag har och att det då alltså var rätt namn på räkorna i butiken.
                              Jag lär väl märka om de så småningom korsar sig med de white pearl jag förhoppningsvis får tag i så småningom. Vilket visserligen inte vore kul men då har jag facit iaf
                              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                              www.kvitter.n.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...