Snäckägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    Snäckägg

    Jag har fått en liten... ja vad kallas det? en blåsa eller dyl med ägg på stjälken på min horvsärv. Antar att det är snäckägg. Men jag skulle vilja veta vilken sort som lägger ägg så på växter under vatten.
    Så jag vet om de är önskvärda eller inte

    I karet finns neritinia (zebrasnäcka) och ägg efter den är det inte, för de vet jag hur de ser ut.
    Sen finns också malaysiska posthornssnäckor. vet inte om jag någonsin sett några ägg efter dem men fler blir de så...
    Sen finns en chlithon...kommer inte ihåg exakt sort men randig.
    Physa marmorata...har bara sett en enda
    Posthornsnäckor planorbella duryi
    och även en art som jag inte vet vad det är och inte heller vill ha eg...de är inte direkt fina...bruna ca 7mm ser ut som på bilden


    Någon som vet vilken sort det kan vara? både på bilden, men helst vem som lagt äggen på växten..
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Eurydike; 28 November 2007, 14:13.
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    #2
    har du bild på äggen?

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #3
      Ursprungligen postat av jubbe063
      har du bild på äggen?
      Bara för att jag äntligen frågade så har de kläckts idag... Lite sent nu då att ta bort dem ifall det var fel sort. Men men..
      Inte det lättaste att fota mm stora snäckor men här är en bild på "blåsan" äggen satt i förut och sen på det som var i. Jag tycker mig ana posthorns-snäck form, men det kanske bara är önsketänkande??
      Bifogade filer

      Kommentar

      Arbetssätt...