Räkkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fengwall
    • August 2007
    • 67

    Räkkar

    Har tre CR i mitt 54l akvarium, de har precis ömsat och nu har honan rom .
    Nu håller jag på att starta ett räkkar ( för att få småttingarna att överleva hungriga fiskar... ) och är tacksam för tips.

    Jag har köpt ett 18l kar och har lagt i grus från det gamla karet samt ca 50 % av vattnet är därifrån, har köpt nya växter och några stenar. Har köpt rätt mycket växter till bebisarna och säkrat insuget på pumpen. Karet har stått i ett par dagar nu. Igår hade jag över 5 platyyngel för att få igång det lite och för att de skulle få växa till sig ifred. När jag kom hem igår var alla döda . Blev orolig för att lägga i räkorna och undrade om det är något fel på vattenkvalitén ( har kollat och alla värden ser bra ut ev. lite höjd nitrat-nivå men samma som i den andra tanken....småsvårt att avläsa stickor ibland. ). Sen tänkte jag att det kanske var för att ynglen var känsliga, de är ju så små.
    Nu har jag två vuxna fiskar där och hoppas att det går bättre.
    Man blir ju lite orolig för räkorna kan ju vara så känsliga....

    Tacksam om nån har en idé!

    Frida
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Vi hade en diskussion här på forumet helt nyligen om växter och räkor. Många växtsorter odlas upp på land och kan vara besprutade. Något som räkorna kan vara väldigt känsliga mot. Så splitter nya växter hade jag aktat mig för i räk kar.

    Yngel kan nog vara känsligare för flytt.

    Hade du tagit 50% av vattnet till ditt nya kar alltså 9 liter till ditt nya från det gamla? Tycker nog att det i så fall låter lite lite om det dessutom är en helt ny pump utan ingånget filter med nyttobakterier.
    Annars kan det ju vara något med något av det nyinköpta. Var stenarna kokta innan? Växterna nogrannt avsköljda?

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Hej..

      Ta det lugnt nu.. Det viktigaste är att föräldrarna mår bra så lämna dem där de är... Kanske överlever t om några bebisar trots fisk.. Räkor är känsligare än fisk så stoppa inte ner dem nu till nya karet..

      Ta och dammsug botten på det gamla karet och häll i smutsvattnet i det nya karet..
      Låt de vuxna fiskarna gå i karet tills nitrit osv är borta..
      Inga nya växter som sagt hos räkor, ta bort all vadd och låt lite tid gå.... Vi misstänker att det är växtgödning eller växtgifter som dödar räkor.. Alltså omedelbar massdöd...

      Om du nu förlorar ett par kullar räkbebisar så är föräldrarna snart igång att göra nya bebisar men förlorar du föräldrarna så blir det till att köpa nya... Alltså ta det lugnt...

      Ps. Om det är Crystal så gillar de rötter... Det ska vara viktigt för deras matsmältning...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • fengwall
        • August 2007
        • 67

        #4
        ok, de vuxna fiskarna ser ut att må bra så var nog ynglen som inte tålde flytt. Jag ska låta det gå fisk ett tag tills allt är ingånget ordentligt. Tänkte lägga i en rot också, har en med javamossa runt nu och de lever där! .

        Dammsuga låter bra! ska nog skölja runt nya filtret däri också!

        Känner mig lite lugnare, behövet tålamod bara!

        Tack för svar!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Räkna med att det tar uppåt en månad innan det nya karet är ordentligt inkört.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            flyttar du honan till ett nytt kar när hon bär romen kommer hon förmodligen ömsa igen (vanligt att de gör det vid flytt) och då kommer hon släppa alla äggen.
            Räkbiten


            Kommentar

            • fengwall
              • August 2007
              • 67

              #7
              Vart tvungen att snabbstarta räkkaret då mina fiskar fått fenröta och behövde medicineras. Efter några dagars kämpande för att stabilisera vattenvärdena bor nu mina CR i det nya akvariet sedan några dagar och verkar må toppen! De har faktiskt finare färger nu än innan . Håller fortfarande noga koll på allt men ta i trä.....
              Ser inga tecken på ömsning än men man får väl se.

              Nu hoppas jag på räklingar snart!

              Kommentar

              • fengwall
                • August 2007
                • 67

                #8
                Funderade också lite på hur bebisarna skulle se ut om man blandade Red Crystal och Black Crystal!?

                Kommentar

                • Maria - Sjöjungfru

                  • January 2004
                  • 4236

                  #9
                  Ursprungligen postat av fengwall
                  Funderade också lite på hur bebisarna skulle se ut om man blandade Red Crystal och Black Crystal!?
                  En bit ner i denna artikeln kan du läsa lite om det
                  Maria - Sjöjungfru

                  Kommentar

                  • Paatsu
                    • December 2006
                    • 294

                    #10
                    I teorin så blir alla ynglar svarta om du korsar en svart och en röd. Men det beror på hur många av de olika räkorna du börjar med och om de svarta är rena svarta eller om de har en recessiv röd gen i sig. Men den svarta genen är iaf dominant.
                    Redbee.se » // Johnny

                    Kommentar

                    • fengwall
                      • August 2007
                      • 67

                      #11
                      Fick räkbebisar idag! :-D :-D, självklart var hon tvungen att få de när fiskarna är i samma kar! ( av alla 24 timmarna var hon tvungen att få de nu ! haha ):/, har gjort om i stora karet ( satt i bakgrund ) så de är tillfälligt överflyttade. Nu sitter jag och stirrar på termometern tills temperaturen gått upp så att fiskarna kan flytta tillbaka så ingen blir fiskmat....( de gömmer sig i javamossan så det kanske går bra ). Otroligt roligt! GUUD vad de är pytte! :-D

                      Kommentar

                      Arbetssätt...