hjälp mej rädda dessa!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • angrylinkan
    • August 2007
    • 265

    hjälp mej rädda dessa!!

    min granne gav mej sina två vattensköldpaddor (gula),
    dom är stora det är mycket jag behöver hjälp med , jag har läst mycket på internet men de finns juh inte så mycket fakta som man skulle kunna tro.
    blev medlem på reptinet men det går inte att logga in där för mej..


    Dom har kalk brist d vitamin brist. flagnar (ömsar)...så långt har jag kommit.

    nu är det så att den största (hanen spetsig svans) biter den andra (honan trubbig svans) i baken hela tiden. såg nu att skalet e sönder naggat även lite lite rosa rött på ett ställe. (hon var skadad redan innan på baken)

    har haft dessa i en natt nu å jag tycker det har varit liv mest hela natten
    grannen gav dom till mej för att han inte kan ta hand om djur han erkände själv att han inte ska ha djur.
    dessutom var vattnet VÄLDIGT grumligt när jag gick upp idag och då har dom inte äns varit i vattnet i 24 timmar
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467
  • angrylinkan
    • August 2007
    • 265

    #2
    nu e de brådis här..
    jag hör hur det krafsas där inne
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

    Kommentar

    • Jessa
      • September 2003
      • 454

      #3
      Kan du inte flytta den ena tillfälligt?

      Kommentar

      • angrylinkan
        • August 2007
        • 265

        #4
        Ursprungligen postat av Jessa
        Kan du inte flytta den ena tillfälligt?

        de ända akvarium som är ledigt e på 55L ..de e för lite
        jag har juh 120 och 90 men där har jag fisk sen e juh de lite litet åxo
        de skulle va på golvet eller badkaret de e juh kanske inte så kul att flytta runt den överallt efter som att jag inte kommer kunna köpa ett stort akvarium på ett tag de kostar juh en del, jycken kanske skulle se den som ett snack de juh inte så bra heller
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

        Kommentar

        • Jessa
          • September 2003
          • 454

          #5
          Jag hade nog lagt den ena i badkaret så länge. Man vill ju inte att dom ska äta upp varandra.

          Kommentar

          • angrylinkan
            • August 2007
            • 265

            #6
            Ursprungligen postat av Jessa
            Jag hade nog lagt den ena i badkaret så länge. Man vill ju inte att dom ska äta upp varandra.
            ???hur blev du biten???


            joo de e klart men jag har en hund som öppnar dörrar och har käkar som krossar ben,,, inte för att jag tror att han skulle göra nått men jag är hällre säker än överaskad.
            sen behöver den juh speciellt ljus det har jag inte i badrummet

            upptäckte också att dom inte jävlas med varandra när ljuset tändes får se hur länge de håller

            de stod nånstans att dom ter sig så om de e parning på g.

            men om de e värre sen när jag kommer hem så får han flytta till badkaret
            då får han sitta där å skämmas


            finns det någon mer som vet något?
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Om hanen friar sas ställer den sig framför honan och viftar/krafsar med framklorna. Hanarna har längre framklor än honorna. Att vattnet är grumligt beror troligen på att åtminstone en av dom har skitit helt enkelt. Sen när dom äter grisar dom ner bra oxå. Att sära på dom med en i badkaret kan vara bra så bägge får lugn och ro. Om dom "flagnar" på halsen tex är inte onormalt.
              Hur stort akvarium går dom i nu förresten?
              Senast redigerad av eriahl; 21 November 2007, 13:26.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Zoelin
                • March 2007
                • 137

                #8
                min mamma har en skölpis och hon sätter den i badkaret i en plastlåda med lite vatten i när hon ska mata den och sen får den vara där i ca 1 timma efter att hon har gett maten där då brukar sköldpaddan bajsa en hel del där, på det sättet så minskar det med avföring och matrester som grummlar vattnet i akvariet.
                Mvh Kerstin & Alexander

                Kommentar

                • angrylinkan
                  • August 2007
                  • 265

                  #9
                  akvariet är för litet det är 110 ,45,45...de e inte mycket jag kan göra åt det nu, får traska runt på blocket å titta.
                  dom har inte bråkat mer hittills iaf.
                  båda kommer få spendera tid i badkaret dom e tydligen undernärda och ska matas mycket mer än vanligt i ca en månad, en äldre man på djuraffären sa de.
                  den lite mindre har ett litet sår på halsen men de ser inte så farligt ut får hålla rent o byta vatten hela tiden så de inte blir infekterat.
                  har också kollat på armatur för värmelampa men fan vad de kostar...men de e dom värda efter 10 år i misär
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                  Kommentar

                  Arbetssätt...