Sjuka fiskar hos räkor = katastrof

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Sjuka fiskar hos räkor = katastrof

    Mina platys har fått tre miljoner ungar (okej, kanske hundra då, men det är inte så lite det heller) och deras fjantmatte måste såklart rädda de små liven från sina glupska medfiskar. Och så har i stället mina räkor fått ta smällen, för det var där de små fiskarna fick bo. Och nu har fiskarna blivit sjuka. Det är inte så jättelätt att studera på så små fiskar, men de har som vita beläggningar på vissa ställen (huvudet och/eller ryggen), och jag hoppas väl att det är svamp för det känns som att det är det lättaste att få bort. Jag har bytat en massa vatten, men jag vet inte vad mer jag vågar göra. När min förra mal fick svamp räckte det med att byta vatten och ha i vattenberedningsmedel, så nu funderar jag på vilket vattenberedningsmedel jag vågar ha i. På räkinfon stod det något om seachem prime, men det jag undrar då är om det har samma effekt som vanliga vattenberedningsmedel eller om det bara tar bort kloramin (eller vad det nu hette). Någon som vet?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    jodfritt salt ska hjälpa mot svamp, 2 tsk per 100 liter.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Jag har läst att det ska vara 1 dl/100 liter..

      Men kan man ha i salt hos räkor?
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av maria_
        Jag har läst att det ska vara 1 dl/100 liter..

        Men kan man ha i salt hos räkor?
        Räkor ska inte tycka om salt så ös inte i... Men det är nog bättre än att börja medicinera...
        Det kan även vara bra för fisken att ha i halva dosen ena dagen och andra halvan nästa dag...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          om du inte vill ha några mer räkor så kan du medicinera.
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            Har någon läst mitt första inlägg? Jag har väl inte sagt ett ord om att medicinera! Känns lite frustrerande när man ber om hjälp och alla börjar prata om något helt annat. Min fråga var väl först och främst om Seachem Prime fungerade som ett vanligt vattenberedningsmedel. Det finns en skillnad mellan vattenberedningsmedel och medicin!
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ursprungligen postat av maria_
              Har någon läst mitt första inlägg? Jag har väl inte sagt ett ord om att medicinera! Känns lite frustrerande när man ber om hjälp och alla börjar prata om något helt annat. Min fråga var väl först och främst om Seachem Prime fungerade som ett vanligt vattenberedningsmedel. Det finns en skillnad mellan vattenberedningsmedel och medicin!
              Jag vet inget om det där vattenberedningsmedlet, det var därför jag inte skrev något om det..
              Jag svarade på salt och fisksjukdom vilket brukar kunna resultera i medicinering.
              Ursäkta då att jag tog upp mediciner om din fisken var sjuk. Det känns lite frustrerande om man försöker hjälpa till och det inte uppskattas.
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Har aldrig hört talas om att vattenberedningsmedel skulle göra en sjuk fisk frisk. Det sånt medel är att "göra vattnet okej" för fisk... neutralisera farliga ämnen. Det har inget med sjukdomar att göra och jag tror inte det skulle hjälpa att hälla i sånt vid svampinfektion på fiskarna.

                Vill du att fiskarna skall bli friska så kan du prova att ha i lite salt (men inte för mycket iom att du har räkor), funkar inte det så är nästa steg att medicinera, men då får du se till att antingen flytta på räkorna eller flytta fiskarna då mediciner kan ta död på räkorna.
                Räkbiten


                Kommentar

                Arbetssätt...