Zebrasnäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redpassion
    • March 2007
    • 47

    Zebrasnäckor?

    Har planer på att köpa några snäckor till mitt 20L kar.
    I affären hittade jag några snäckor där skalen var mörkbruna/svarta med vita sträck på. Om jag inte minns fel kallade de dem för Zebrasnäckor.
    Någon som vet något om dessa?

    de är ju inte på långt håll så stora som äppelsnäckorna, kanske bara 1-2cm i diameter i skalet. Någon som kanske har en bild?

    Jag har haft mitt kar igång i snart 2 veckor utan några kemikalier, och tänkte sätta i några kösrbärsräkor i veckan.
    Kan jag sätta i 2 snäckor med?
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    dessa snäckor äter ENDAST alger. och konstant, så med all sanolikhet kommer du ha ihjäl dom inom 1-2veckor(av svält)
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Och skulle de överleva så kommer du att ha fullt med små hårda vita ägg överallt i karet som inte kläcks eller någon fisk äter upp.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #4
        Jag har haft mina i flera år. De äter inte enbart alger utan även squasch, ärtor, potatis, gurka. Men de verkar inte äta akvarieväxter. Vilket är kanon. de är himla duktiga på att hålla akvarierna fria från alger. Mycket, mycket bättre än ancistrus, otocinclus och parotocinclus. Det med äggen stämmer dock. De sitter kvar länge. Men hos mig har någon ätit av dem men inte fått bort allt. Vet dock inte om det är räkor eller andra snäckor.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Har du fått dina zebror att äta squash?

          Ser dina ut som de två stora snäckorna i den här bilden? http://mikes-machine.mine.nu/temp/id...p_DSC_3243.jpg
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #6
            Ja, det händer ska jag kanske säga. De kastar sig inte på grönsaker som de andra snäckorna gör. Så jag antar att det är i brist på alger de typ "offrar sig" på lite grönsaker.
            Ja precis så ser de ut :-)

            Kommentar

            • Redpassion
              • March 2007
              • 47

              #7
              Ojfan, så jag kanske inte ska köpa några alls då?
              Kan det kanske räcka med en? Eller de kanske lägger ägg ändå? Nu blev jag helt nervös med tanke på alla ägg och sånt trist. Jag är ju en sån som uppskattar så rena akvarier som möjligt

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #8
                De håller ju väldigt väldigt rent från alger på precis allt. Glaset, rötter, växter, grus... Hos mig har de bara lagt ägg i ett av karen (kan vara så att de inte är hona och hane i de andra..?) och då bara på red moor roten. Kanske går det att plocka upp den och hälla varmt vatten på eller pilla bort äggen. Någon äter på dem hos mig som sagt.. Stör inte så mycket med några vita prickar på roten mot hur fint man får utan alger. Tycker jag.

                Kommentar

                • Redpassion
                  • March 2007
                  • 47

                  #9
                  Ok, jag ska fundera på det över kvällen
                  Men jag får väl se till att sticka till dem någon ärta eller något ibland då jag inte har några alger alls för tillfället (nystartat kar sedan 2 veckor)

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Redpassion
                    Ok, jag ska fundera på det över kvällen
                    Men jag får väl se till att sticka till dem någon ärta eller något ibland då jag inte har några alger alls för tillfället (nystartat kar sedan 2 veckor)
                    Du skall definitivt vänta tills du har alger i akvariet - jag la i några stycken i nystartade akvarier och de dog tämligen omgående.
                    De som placerades i gamla akvarier med en del alger klarade sig
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • maria_
                      • March 2007
                      • 2867

                      #11
                      Jag blir lite förvirrad (och skrämd) av det här med att de bara äter alger. De har varit väldigt duktiga algätare hos mig när jag hade dem i mina mindre kar, men när jag la ner morotsskivor till de andra snäckorna satt sebrasnäckorna där med. Men de ville kanske bara lukta lite, då. Nu har jag dem (de är två) i mitt 200-literskar, och de har ätit bort alla alger som fanns på roten. Men algerna som sitter på glaset, stanarna, krokorna och växterna skiter de fullständigt i. Precis som malarna. :/ Ingen vill lämna roten...
                      Med vänlig hälsning,
                      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Anledningen till att jag blev förvånad över att dina tog grönsaker är att jag sett mina glida rakt över både algtabletter och grönsaker utan att ens bromsa. Det enda jag sett dem äta är alger (och kanske trä).
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...