Sötvattensräkor ihop med koi???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piri
    • November 2007
    • 2

    Sötvattensräkor ihop med koi???

    Hej!

    Jag är inte speciellt bra på det här med akvarier och fiskar, det är lika bra att erkänna på en gång! ;-) Trots detta bor det två akvarier i mitt och sambons hem... Vi har ett litet på 40 l och ett stort på ca 380 l. I det stora finns det koikarp och guldfiskar och i det lilla en slöjstjärt och tre sötvattensräkor.

    Nu till problemet.. Vi fick barn i somras och den lilla börjar nu bli alltmer mobil och det lilla akvariet börjar kännas lite utsatt. Vi har funderat på om man kanske helt enkelt kan låta invånarna i det lilla akvariet flytta in till det stora... Men jag är rädd för att mina räkor (tror att det kan vara glasräkor) ska bli mat till de stora fiskarna. Det finns såklart ett alternativ till och det är att flytta på det lilla till en säkrare plats.

    Kan jag låta mina räkor bo hos de stora fiskarna?

    Tack på förhand!
    Det är aldrig försent att ändra sig,
    så därför väntar jag en stund till!
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    jag kan tänka mig att om fisker är stog nog kanske den skiter i små räkor, i mitt framtida drömkar så kommer jag ha en stor kulfisk och lite räkor.. om det nu blir av hehe

    välkommen till zopet =)
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      Hur mycket fisk rör det sig om, tycker det låter lite litet med koi i ett 380l över huvud taget. Sen har jag ingen erfarenhet av koi så jag vet inte om de äter räkor, men jag skulle gissa på att de gör det.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av addo
        Hur mycket fisk rör det sig om, tycker det låter lite litet med koi i ett 380l över huvud taget. Sen har jag ingen erfarenhet av koi så jag vet inte om de äter räkor, men jag skulle gissa på att de gör det.
        All karpfisk går och äter ifrån botten nästan, så dina räker skulle bli en härlig mumsbit för Karpen och även guldfisken om du har otur
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Piri
          • November 2007
          • 2

          #5
          Tack för era svar!

          Skulle kanske ha sagt att det är 1 koi som är ca 2,5 dm lång och resten är ganska små guldfiskar, ca 1 dm långa. Så vår vackra koi har gott om plats! ;-) Och det verkar som om den kommer att fortsätta ha gott om plats. Mina räkor får bo kvar i sitt lilla akvarium.

          Läste här på zoopet att glasräkor lever 1-2 år. Men i februari har jag haft mina i 4 år... De tycks ha det bra mao! :-D
          Det är aldrig försent att ändra sig,
          så därför väntar jag en stund till!

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            380 liter och en fisk på 25 cm? Det låter inte som om den har gott om plats om du ursäktar mig. Koi är en dammfisk som vill ha mycket plats. I Japan (tokyo) har man koi i kanalerna i staden... det är vad jag kallar mycket plats.

            Men räkorna kommer säkerligen bli god mat till både slöjisarna och koien.
            Räkbiten


            Kommentar

            Arbetssätt...